pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Alcyon 1933

[img]

Francuski motocykl Alcyon z 1933.

[img] Alcyon. Firma została założona przez Edmonda Gentila w 1902, w Neuilly nad Sekwaną, jako wytwórnia rowerów. W pierwszym roku działania wyprodukowała ich około 3000, lecz w 1909 produkcja wzrosła do 40 000. W 1904 powstał pierwszy motocykl Alcyon. Wyposażono go w silnik Zedel o pojemności 350 cm3, wykonany przez szwajcarską firmę Zurcher & Luthi z St. Aubin.

[img] W 1906 Alcyon pokazał na Salonie Paryskim swe pierwsze samochody. Wystawił tam dwa modele: lekkie dwuosobowe auto z jednocylindrowym silnikiem 950 cm3 i większe, czteroosobowe, z czterocylindrowym silnikiem 1400 cm3. W tym samym roku Alcyon założył profesjonalną drużynę kolarską, która działała aż do 1955, w czasie swego istnienia sześciokrotnie wygrywając Tour de France. Również w 1906 została otworzona francuska filia firmy Zurcher & Luthi w Ferriere sur Jougne. Rok później macierzystą szwajcarską fabrykę zlikwidowano. Alcyon wykupił jej francuski oddział i od tego czasu w swych motocyklach wykorzystywał niemal wyłącznie silniki Zedel; tylko w 1925 korzystał również z silników JAP. W 1912 Alcyon przeniósł produkcję do Courbevoie, a w 1914 zmienił nazwę na Automobiles Alcyon. W czasie pierwszej wojny zajął się naprawianiem samolotów. Kiedy wojna się skończyła, pierwszym modelem jaki wypuścił na rynek był samochód z czterocylindrowym silnikiem 1914 cm3. Kilka egzemplarzy tej marki, po tuningu, wystawiono w wyścigach pod nazwą Alcyon GL, nie bez pewnych sukcesów.

[img] Mimo to samochód nie sprzedawał się dobrze. Alcyon przerzucił się więc na produkcję „cyclomobilów”, pojazdów pośrednich między motocyklem a samochodem. Te małe, lekkie samochodziki zapewniały tylko minimalną osłonę przed wiatrem i deszczem. Na rynku pojawiły się kolejno dwa modele, lecz one także nie zdobyły popularności i Alcyon zarzucił zupełnie produkcję pojazdów czterokołowych. Jednak inne działy firmy miały się dobrze. W latach 20-tych Alcyon przejął kilka konkurencyjnych marek: na tej liście znalazł się Labor, Thomann, francuski Diamant and Olympique. W latach międzywojennych Alcyon wprowadził na rynek sporo modeli średnich i lekkich motocykli, a po 1926, gdy weszły w życie nowe rozporządzenia, zaczął oferować motorowery klasy BMA (zostały one zwolnione z obowiązku rejestrowania, a ich prowadzenie nie wymagało prawa jazdy). W 1929 poszerzył swą ofertę o kilka pojazdów napędzanych silnikami motocyklowymi, przeznaczonych do jeżdżenia po szynach kolejowych.

[img] Po drugiej wojnie światowej firma zajmowała się głównie lekkimi motocyklami, mopedami i skuterami aż do chwili, gdy w 1954 przejął ją gigant rynkowy, Peugeot.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img]