pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

Alpino, włoski motocykl produkowany w Stradelli przez Pietro Trespidiego.

[thumb:img_2.jpg] [thumb:img_3.jpg] [thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg]

[img] Pietro Trespidi urodził się w 1897. Po ukończeniu studiów inżynierskich zatrudnił się w Mediolanie w firmie Giuseppa Gilery. Na początku lat dwudziestych wrócił do swego miasteczka o nazwie Stradella i założył warsztat mechaniczny. W chwilach wolnych od napraw zaprojektował sportowy motocykl o pojemności 250cm3. Prototyp został ukończony i przetestowany w 1924, a w kwietniu 1925 uzyskał entuzjastyczną recenzję w magazynie Motociclismo. Obywatele Stradelli urządzili publiczną zbiórkę, wykupując udziały w przyszłej fabryce po 100 lirów każdy, i dzięki zebranym funduszom 10 lutego 1926 powstało przedsiębiorstwo o nazwie Società Anonima Moto Trespidi. Dwieście pięćdziesiątka Trespidiego była produkowana w wersji sportowej (Ignatius Pernetta wygrał na niej mistrzostwa Włoch) i turystycznej, wkrótce pojawiła się też wersja o pojemności 175cm3. W 1929 kres tej działalności położył wielki kryzys. Trespidi wrócił do prowadzenia warsztatu, ale nadal interesował się konstruowaniem silników.

[img]

[thumb:img_8.jpg] W 1944 Trespidi zbudował silnik doczepny o nazwie Alpino. 24 lutego 1945 założył z przyjaciółmi firmę o nazwie Motobici. Marka Alpino wkrótce zaczęła zyskiwać na popularności i sprzedaż co roku była większa.

W 1951 w wyniku nieporozumień między wspólnikami Trespidi odłączył się i założył - nadal w Stradelli - wytwórnię znaną jako SIMES (Società Industriale MEccanica Stradella), produkującą silniki doczepne, skutery i motorowery marki Ardito.

Marka Alpino rozwijała się jeszcze kilka lat; w 1952 Andrea Bottigelli na Alpino 75 pobił rekord prędkości tej klasy, osiągając 128km/h. Kolejne rekordy zostały pobite w Argentynie, gdzie powstała sieć sprzedaży motocykli Alpino. Trafiała tam blisko jedna trzecia ogólnej produkcji. Niestety rynek argentyński załamał się z powodu politycznych zawirowań i dojścia do władzy faszystowskiej junty, a rynek włoski stracił chłonność z powodu rosnącego zainteresowania samochodami. Wytwórnia upadła w 1954 z powodu kłopotów finansowych.