pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Ardie

Ardie. Historia

[img]Arno Dietrich zaczął produkować motocykle w Norymberdze w 1919. Najpierw powstał dwusuwowy motocykl 288 cm3, a później 304 cm3. Pierwsze motocykle Ardie miały okragłe, walcowate baki w czerwonym kolorze (po lewej), dlatego też zwane były „Minimaxami” od znanej marki gaśnic. Arno Dietrich zginął w wypadku w czasie testowej jazdy prototypowym motocyklem w 1922, i od tej pory prace były prowadzone przez braci Benedit z Fürth.

[img]W 1925 Ardie zaczął korzystać z silników JAP zamiast z własnych, a jego motocykle zaczęły być stylizowane na brytyjskie. W tym okresie zbudował też kilka modeli sportowych, z silnikami górnozaworowymi OHV typu V-twin o pojemnościach 347, 498 oraz 990. Georg Thumshirn, Darl Dobberkau i kilku innych kierowców odnosiło na nich znaczne sukcesy na wyścigach. W latach 30-tych Ardie, pod naciskiem nazistowskich władz Niemiec, zrezygnował z brytyjskich silników i zastąpił je niemieckimi, produkcji Bark & Kūchen.

[img]W 1930 prezes firmy Ardie, Willy Bendit zaangażował Josefa Ganza, żydowskiego pochodzenia inżyniera z Frankfurtu, do zbudowania prototypu małego, popularnego samochodu – Volkswagena, „pojazdu ludowego”. Prototyp był gotów w 1931 i miał dobre wyniki w testach drogowych. Samochód miał rurowe podwozie, silnik mocowany centralnie i nietypową amortyzację. Otrzymał nazwę Maikäfer („majowy żuk”). Naziści przejęli prototyp i wykorzystali propagandowo ideę „rodzinnego” samochodu, konstruktora zaś aresztowali. Ganz z trudem zdołał zbiec z Trzeciej Rzeszy i uratować życie. (Po lewej: Josef Ganz w prototypowym egzemplarzu Maikäfera.)

[img]Podczas drugiej wojny Ardie produkował motocykle dla niemieckiej armii, w tym 350-tkę z czterosuwowym silnikiem swojej własnej konstrukcji. Po drugiej wojnie światowej firma produkowała motocykle z własnymi dwusuwowymi silnikami typu crossflow, skonstruowanymi przez dr. Noacka, o pojemnościach 124, 172, 194, 246 i 344 cm3. Budowali też dwusuwowe silniki dwucylindrowe o wiekszych pojemnościach. Niekiedy stosowali silniki innych producentów, np. szwedzkie silniki Monark. (Po lewej: żołnierz Wehrmachtu na motocyklu Ardie.)

W ostatnich latach swego istnienia zakład został wykupiony przez firmę Durkopp. Produkcję motocykli Ardie ostatecznie zakończono w 1958.