Edoardo Bianchi, od którego nazwiska wzięła się nazwa firmy, rozpoczął swoją działalność w 1885, w małym sklepie pod nr 7 na Via Nirone w Mediolanie. Zaczął od reperowania rowerów, lecz w ciągu trzech lat zaczął budować własne. Skonstruował jeden z najwcześniejszych nowoczesnych rowerów (z kołami równej wielkości) i jako pierwszy zastosował pneumatyczne opony.
10 lat po rozpoczęciu działalności Bianchi zbudował rower dla włoskiej królowej Margherity (logo firmy w kształcie królewskiego orła w koronie upamiętnia ten fakt). Po 15 latach Bianchi wytwarzał 45 000 rowerów, 1500 motocykli and 1000 samochodów rocznie. Jego sława w dziedzinie rowerów wyścigowych datuje się od 1899, gdy firma sponsorowała Giovanniego Tommasello, zdobywcę Grand Prix w wyścigu paryskim. Rowery Bianchi są tradycyjnie malowane w charakterystycznym kolorze "Celeste" (turkusowy), znanym również jako "Bianchi Green". Są różne teorie dotyczące pochodzenia tego koloru – niektórzy twierdzą, że jest to kolor nieba nad Mediolanem, inni uważają, że był to kolor oczu królowej Włoch, dla której Edoardo Bianchi wyprodukował rower. Istnieje także spekulacja, że "Celeste" był wynikiem nadwyżki wojskowych farb, właśnie w tym kolorze.
Bianchi startował również w wyścigach motocyklowych; jednym z jego pierwszych zawodników stał się słynny Tazio Nuvolari. W latach 30-tych Bianchi zaczął produkować ciężarówki. W czasie drugiej wojny był jednym z dostawców włoskiej armii. Pod koniec wojny fabryka została zbombardowana, lecz wkrótce po nastaniu pokoju wznowiła działalność. W 1955 Bianchi stworzył markę samochodową, Autobianchi, w spółce z firmami Pirelli i Fiat. Ta trójka wypromowała razem tylko kilka modeli, głównie małych aut. Największym było Autobianchi A111, krótko obecne na rynku. Potem Fiat wykupił Autobianchi i zintegrował z Lancią. Bianchi kontynuował produkcję motocykli, z których najpopularniejszy był model Bianchina o pojemności 125cm3. Produkował też doczepny silnik rowerowy Aquilotto.
W 1959 na czele zespołu badawczego firmy stanął Lino Tonti. Dzięki niemu Bianchi wprowadził na rynek motocykle z klas 250, 350 oraz 500cm, które od 1960 zaczęły brać udział w wyścigach. Produkowano też motocykle wojskowe oraz skuter Orsetto 80. Motocyklowa część produkcji firmy Bianchi została przejęta przez Piaggio w 1967. Od roku 1997 F.I.V. Edoardo Bianchi SA i marki od niej zależne zostały częścią Cycleuropa Group, należącej do szwedzkiej spółki Grimaldi Industri AB.