pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

BMW R-61 1938

[img]

BMW (Bayerische Motoren Werke AG) to początkowo była firma odnosząca sukcesy w branży lotniczej. Po przegraniu przez Niemcy pierwszej wojny światowej zmuszona jednak była zmienić profil produkcji. W 1921 zaczęła produkować silniki motocyklowe, a pierwszy motocykl firmowany przez BMW – model R32 – pojawił się w 1923. Zapoczątkował on linię motocykli BMW z dwucylindrowymi silnikami typu boxer. Turystyczny R61, z czterosuwowym silnikiem 600 cm3, był jednym z nich. Wprowadzono go na rynek wraz z trzema innymi modelami: R51 (500 cm3, sportowy), R66 (600 cm3, sportowy) oraz R71 (750 cm3, turystyczny). Dla R61 maksymalna moc wynosiła 18 KM, maksymalną prędkość określono na 115 km/h (z firmowym wózkiem bocznym - 100 km/h). Zużycie paliwa wynosiło ok. 3,5 litra na 100 km. Motocykl miał cztery biegi i dwa gaźniki typu Amal M75/426 S. Cena wynosiła 1420 marek. R61 był w produkcji od 1938 do 1941. W tym czasie wykonano 3747 sztuk tych motocykli.

[img] „BMW zaprezentowało rodzinę czterech nowych modeli w listopadzie 1939, wydając dla nich specjalny katalog. Było to dość irracjonalne działanie, gdyż od sierpnia 1939 cywilów w Niemczech obowiązywały znaczne ograniczenia; motocykle większe niż 500 cm3 były zarezerwowane dla armii, a na prywatne użytkowanie lżejszych motocykli można było uzyskać zgodę władz tylko wtedy, gdy było to uzasadnione „dobrem publicznym”. Szeroka publiczność, do której adresowano katalog, nie miała więc możliwości nabycia tych produktów. Być może było to działanie marketingowe, mające zwiększać prestiż firmy i budować jej pozycję w negocjacjach z rządem i armią...” z histor.ws

Żołnierz Wehrmachtu na R61

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]