BMW R2 z pierwszego roku produkcji, 1931 (R2 seria 1) z górnozaworowym, jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym o pojemności 198 cm3. R2 było najmniejszym motocyklem w historii firmy BMW. Model ten produkowano w latach 1931-36. Lekkie R2 zachowało wiele cech typowych dla ciężkich motocykli BMW, jak napęd wałem Kardana i podwójna stalowa rama. Równolegle z tą dwusetką we wczesnych latach 30-tych BMW oferowało również R3 o pojemności 305 cm3 oraz R4 o pojemności 400 cm3.
R2 z serii 1, produkowane tylko w roku 1931, można poznać po odsłoniętych sprężynach zaworowych. Maksymalna moc wynosiła 6 KM (po wprowadzeniu brytyjskich gaźników Amal w 1933 udało się ją podnieść do 8 KM). Motocykl miał trzy biegi i sześciowoltową instalację z komponentami Boscha. Zużycie paliwa wynosiło 2,75 litra na 100 km, a maksymalna prędkość – 95 km/h. Liczba wyprodukowanych egzemplarzy serii 1 to 4161 sztuk (ogólna produkcja modelu R2 przekroczyła 15 tysięcy sztuk).
„Gdy gospodarka Republiki Weimarskiej załamała się w następstwie Wielkiego Kryzysu z roku 1929, duże ekskluzywne motocykle, które firma BMW oferowała do tej pory, przestały być poszukiwanym towarem. Niewielu klientów mogło sobie teraz pozwolić na tak znaczny wydatek. Dlatego też BMW postanowiło wprowadzić na rynek lekki motocykl, tańszy i bardziej ekonomiczny w użytkowaniu. BMW chciało również mieć w ofercie coś dla użytkowników nie posiadających prawa jazdy na motocykl. Zgodnie z ówczesnymi przepisami mogli oni prowadzić jednoślady o pojemności silnika do 200 cm3. I tak w 1931 pojawiło się R2. Najpierw na rynek weszła seria 1, z której w roku 1931 sprzedano 4161 egzemplarzy, by w kolejnym roku zastąpić ją nieco ulepszoną serią 2A. R2 był sprzedawany jako „motocykl dla każdego” i kosztował tylko 975 marek, podczas gdy sprzedawany równolegle R11 serii 2 o pojemności 750 cm3 kosztował 1750 marek....” z Wikipedii