![[img]](/file/bmw_2/img_1.jpg)
BMW R23 - produkowany od 1938 do 1940 motocykl firmy BMW będący następcą modelu BMW R 20. Silnik jednocylindrowy górnozaworowy 247 cm3 o mocy 10 KM. Suche sprzęgło jednotarczowe połączone z 3-biegową, sterowaną nożnie skrzynią biegów. Typowy dla BMW napęd koła tylnego wałem Kardana. Rama z tłoczonych profili stalowych ze sztywnym zawieszeniem tylnego koła i teleskopowym przedniego koła. Prędkość maksymalna 95km/h, zużycie paliwa ok. 2,75 litra na 100 km. Sprzedano 8.021 sztuk modelu R23, w cenie 750 marek. Układ przeniesienia napędu, podwozie, hamulce, przedni widelec i zapłon były identyczne jak w modelu BMW R 20. Dzięki temu dostępne były również zestawy do przebudowy R20 na R23.
Żołnierz Wehrmachtu na R23. Zdjęcie z Autogallery
Choć od 1938 dla motocykli o pojemności do 200cm³ zlikwidowano zwolnienie podatkowe i wprowadzono konieczność posiadania prawa jazdy, wprowadzono również nowe prawo jazdy na motocykle o pojemności do 250cm³. BMW wykorzystało okazję i powiększyło pojemność silnika. W 1948 R23 stał się podstawą konstrukcji modelu R24, który zapoczątkował powojenną produkcję motocykli BMW.


![[img]](/file/bmw_2/img_3_t.jpg)
![[img]](/file/bmw_2/img_4_t.jpg)
![[img]](/file/bmw_2/img_5_t.jpg)
![[img]](/file/bmw_2/img_6_t.jpg)
![[img]](/file/bmw_2/img_7_t.jpg)
![[img]](/file/bmw_2/img_8_t.jpg)
![[img]](/file/bmw_2/img_9_t.jpg)
![[img]](/file/bmw_2/img_10_t.jpg)