pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

BMW R23 1938

[img]

BMW R23 - produkowany od 1938 do 1940 motocykl firmy BMW będący następcą modelu BMW R 20. Silnik jednocylindrowy górnozaworowy 247 cm3 o mocy 10 KM. Suche sprzęgło jednotarczowe połączone z 3-biegową, sterowaną nożnie skrzynią biegów. Typowy dla BMW napęd koła tylnego wałem Kardana. Rama z tłoczonych profili stalowych ze sztywnym zawieszeniem tylnego koła i teleskopowym przedniego koła. Prędkość maksymalna 95km/h, zużycie paliwa ok. 2,75 litra na 100 km. Sprzedano 8.021 sztuk modelu R23, w cenie 750 marek. Układ przeniesienia napędu, podwozie, hamulce, przedni widelec i zapłon były identyczne jak w modelu BMW R 20. Dzięki temu dostępne były również zestawy do przebudowy R20 na R23.

[img] Żołnierz Wehrmachtu na R23. Zdjęcie z Autogallery

Choć od 1938 dla motocykli o pojemności do 200cm³ zlikwidowano zwolnienie podatkowe i wprowadzono konieczność posiadania prawa jazdy, wprowadzono również nowe prawo jazdy na motocykle o pojemności do 250cm³. BMW wykorzystało okazję i powiększyło pojemność silnika. W 1948 R23 stał się podstawą konstrukcji modelu R24, który zapoczątkował powojenną produkcję motocykli BMW.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]