pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

BMW R35 1939

[img]

R35 to model wykorzystywany głównie przez wojsko i policję. Czterosuwowy jednocylindrowy silnik 342 cm3, moc 14 KM, cztery biegi, maksymalna prędkość 100 km na godzinę przy zużyciu paliwa ok. 3 litry na 100 km. BMW wypuściło na rynek całą serię udanych jednocylindrówek napędzanych wałem Kardana. R35, oparte na wcześniejszym modelu R3, dołączyło do tej rodziny w 1937 i było produkowane do roku 1940.

[img] Ponieważ R3 ze swym 300-centymetroym silnikiem nie odniosło większego sukcesu, BMW w 1937 zastąpiło je nowym modelem, R35, ze zmodernizowanym silnikiem i zawieszeniem. Ramę wciąż wykonywano z masywnie wyglądających tłoczonych stalowych blach, lecz przestarzałą sprężynę przedniego widelca zastąpiono nowoczesnym teleskopowym amortyzatorem. Nie zastosowano jednak amortyzacji hydraulicznej, dostępnej w bardziej ekskluzywnych modelach. Model R35 do chwili zakończenia jego produkcji wyprodukowano w liczbie 15386 sztuk, rekordowej w dotychczasowej historii firmy BMW. Cena R35 wynosiła 995 marek. Po lewej: zdjęcie R35 z www.wehrmacht-history.com

Po drugiej wojnie światowej BMW nie wznowiło produkcji R35. Jednak produkcję niemal identycznego motocykla rozpoczęła wschodnioniemiecka fabryka "Eisenacher Motorenwerk" (EMW). W Eisenach znajdowała się jedna z filii przedwojennego BMW, która po wojnie została przejęta przez Sowietów. Zaczęto wytwarzać tam samochody i motocykle firmowane znakiem BMW, co trwało aż do roku 1952, gdy na mocy sądowego nakazu zmuszono zakład w Eisenach do zaprzestania tej praktyki. EMW zaczęło wtedy stosować własny znak firmowy, bardzo podobny do znaku BMW, tylko w kolorze czerwonym a nie niebieskim.

[img] [img] [img] [img]