pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

Marka Bown powiązana jest z firmami Aelous, Aberdale i braćmi Levi. Została przejęta przez Aberdale w połowie lat 30-tych.

Bown. Historia marki

Pierwotny zakład został założony w Snow Hill, Birmingham przez Williama Bowna w roku 1911. Produkowano tam części do maszyn do szycia, lokówki, od 1876 – rolki do wrotek, od 1879 – łożyska kulkowe Aelous. Od 1914 Bown podjął się produkcji całych motocykli dla tej kompanii. Marka Aelous znikła w 1916, choć po pierwszej wojnie światowej dokładnie te same motocykle znów pojawiły się na rynku, teraz już firmowane przez Bown Ltd. Produkowano je do 1924. Były to głównie lekkie motocykle z silnikami Villiersa 147 cm3, choć przez ostatnie dwa lata (1922-1924) Bown produkował też motocykle 248 i 348 cm3, z silnikami JAP i Blackburne. Po 1924 fabrykę przeniesiono do Chadwell Heath w hrabstwie Essex i przerzucono się na produkcję specjalistycznych rowerów. W połowie lat 30-tych firmę Bown wykupiła i wchłonęła Aberdale Cycle Co, z siedzibą przy Bridgeport Road, Edmonton w Londynie. Wiliam A.R. Bown zasiadł w radzie nadzorczej i zajął się technicznymi aspektami, podczas gdy nowi właściciele firmy, bracia Levi, zajmowali się stroną komercyjną. Podczas drugiej wojny Aberdale zajmowała się produkcją na potrzeby frontu, robiąc m.in. małe generatory dla samolotów, lecz gdy tylko wojna się skończyła, firma postanowiła odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na motocykle. W 1947 wypuszczono na rynek Aberdale Autocycle zaprojektowany pod nadzorem W.A.R. Bowna. Nowa walijska fabryka braci Levy w Tonypandy koło Llwynpii otrzymała nazwę Bown Cycle Co Ltd, i od roku 1950 przywrócono markę Bown; nowa wersja Aberdale Autocycle pojawiła się w katalogach jako Bown Auto-Roadster. W Tonypandy powstawały motocykle 98cm3 i 123cm3 z silnikami Villersa. W 1952 pojawił się model 112cm3 z silnikiem Villiers 10D i z teleskopowym widelcem, który wystawiano w wyścigu Tourist Trophy na Isle of Man. Produkcję motocykli wstrzymano w 1954, lecz w latach 1956-1957 nazwy Bown użyto jeszcze raz, tym razem dla mopedów z silnikami Sachsa 47 cm3. Po zakończeniu produkcji narzędzia i części zapasowe zostały pogrzebane pod starą fabryką, na miejscu której powstał nowy zakład.

Motocykle Bown tradycyjnie malowane były na kolor kasztanowy.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img]