Cazenave, francuski zmotoryzowany rower z Belin-Béliet w departamencie Gironde. Patrz też: Cazenave (2)
Louis M. Cazenave (po lewej) urodził się w robotniczej rodzinie w 1883. Mając 14 lat pracował już w tartaku. Potem znalazł kilka innych zajęć w miasteczku Belin: był pomocnikiem ślusarza, obsługiwał i naprawiał silniki parowe. W 1901 Louis wynajął w Belin niewielki lokal, w którym naprawiał i sprzedawał rowery. Wkrótce, z pomocą swych kuzynów, otworzył większy warsztat, zatrudniający łącznie 15 osób. Początkowo rowery, które budowali, były malowane w Bordeaux, lecz po paru latach Cazenave miał już własną lakiernię. Jego klientami byli głównie okoliczni wieśniacy, przybywający do miasteczka na targ. Początkowo sprzedawał tylko rowery, z czasem zaczął handlować także strzelbami, maszynami do szycia i kuchenkami. Kupił w Belin dom, gdzie mieszkał, a także prowadził warsztat i sklep.
Belin na początku stulecia. Zdjęcie z roku 1899 lub 1900
W 1905 Louis M. Cazenave poślubił pannę Fernande Herreyre. Urodziło im się troje dzieci. Dwóch synów: Guy (urodzony w 1906) i Frank (urodzony w 1917) oraz jedna córka, Gisele, która zmarła nie ukończywszy dwóch lat. W 1906 Louis Cazenave zdecydował się kupić stary skład szkła o powierzchni około 600 m2, by przenieść tam warsztat, gdyż dom w Belin był już o wiele za ciasny.
Warsztat Louisa Cazenave in 1906
Podczas pierwszej wojny światowej Cazenave robił tam amunicję. Po wojnie wrócił do rowerów i zainteresował się motoryzacją. Rodzinna firma szybko się rozwijała. W 1919 do Louisa dołączyła jego siostra, by zająć się pracą biurową, a w 1925 pracę w firmie zaczął jego dziewiętnastoletni syn, Guy, Młodszy Frank również poszedł w jego ślady, gdy ukończył edukację. Na początku lat 20-tych został zbudowany pierwszy motorowy rower Louisa Cazenave, nazwany "Cazenavette". Wzorowany był na pojazdach firmy Motobecane.
Cazenavette, pierwszy motorower Louisa Cazenave
Podczas drugiej wojny światowej Cazenave zgodził się wykonywać zlecenia dla niemieckiego okupanta, by nie musieć zamknąć zakładu (jednak jego syn, Frank, opuścił Belin by walczyć jako lotnik, a w 1942 dołączył do organizacji partyzanckiej.) Po wojnie Cazenave produkował liczne modele motorowerów, skuterów, a nawet małe auta korzystając z silników Ydral, AMC, VAP, Peugeot i innych. Louis M. Cazenave zmarł w 1958. Jego synowie utrzymali firmę w działaniu do drugiej połowy lat 70-tych.
Fabryka Cazenave w 1954. W tym czasie firma zatrudniała około 700 pracowników.
Photos from www.memovelo.com