pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Columbia Model 41

[img]

Columbia model 41, damka typu safety z roku 1890.

Pope Manufacturing Company została założona w Bostonie w roku 1876 przez Alberta Pope'a, Charlesa Pope'a i Edwarda Pope'a. W chwili jej powstania Albert był właścicielem 595 udziałów, jego ojciec Charles - 400 udziałów, a jego kuzyn Edward - pięciu.

[img] Na początku firma zajmowała się sprzedażą maszynek do zwijania papierosów i tym podobnych. Albert Pope zaczął reklamować importowane rowery w marcu 1878. Zainwestował 4 tysiące dolarów w sprowadzenie 50 rowerów z Wielkiej Brytanii. W maju 1878 spotkał się z George'm Fairfieldem, prezesem Weed Sewing Machine Company, by rozważyć możliwość wytwarzania rowerów w jego fabryce w Hartfield w stanie Connecticut. Na spotkanie Pope przyjechał rowerem typu penny farthing, który Fairfield dokładnie obejrzał. W tym czasie maszyny do szycia nie sprzedawały się najlepiej, tak więc Fairfield podpisał kontrakt.

[img] We wrześniu 1878 Weed Sewing Machine zbudował ostatni, pięćdziesiąty rower z pierwszej zamówionej partii. Albert Pope nadał swoim rowerom (był to jeszcze typ z wysokim kołem) nazwę Columbia. Te pierwsze bicykle, skopiowane z modelu Excelsior Duplex, składały się z 77 części wykonanych na miejscu oraz gumowych opon zakupionych u innego producenta. Pope Manufacturing w krótkim czasie sprzedał wszystkie pięćdziesiąt pojazdów, a do końca roku 1879 liczba wyprodukowanych i sprzedanych Columbii sięgnęła tysiąca sztuk. Na tym zakończono kopiowanie brytyjskiego Excelsiora. W 1880 Geroge Fairfield zaproponował wprowadzenie zmian; ulepszenia dotyczyły głównie budowy główki ramy i amortyzacji siodełka. Do sprzedaży trafiły dwa modele Columbii, zwykły za 87.5$ oraz luksusowy za 132.5$.

[img] W 1881 Pope zdobył pakiet kontrolny firmy Weed. Pope nabył też oryginalny patent Pierre'a Lallementa na rower z wysokim kołem, a potem konsekwentnie kupował wszelkie inne patenty rowerowe, jakie tylko udało mu się zdobyć. Dzięki temu mógł naliczać wysokie opłaty innym amerykańskim producentom rowerów. W swych rowerach Pope pierwszy wprowadzał wszelkie nowinki, a przy tym prowadził szeroko zakrojoną działalność promocyjną, tworząc liczne kluby cyklistów. Gdy nadszedł kryzys końca lat 90-tych, Pope wykupił większość swych konkurentów i stał się czołowym producentem rowerów w USA. Zajmował się również produkcją motocykli i automobili.

Po ogłoszeniu bankructwa przez Pope Mfg Co w roku 1915 produkcję roweru Columbia przejęła Columbia Manufacturing Inc. z fabryką w Westfield w Massachusetts. Marka istnieje do dziś.

[thumb:img_4.jpg] [thumb:img_3.jpg] [thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_2.jpg] [thumb:img_4.jpg] [thumb:img_7.jpg]

[img] Columbia model 41 z 1890. Reklama prasowa