pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

DFR

[img]

Francuski motocykl DFR datowany na rok 1923. Po renowacji.

Firma została założona w 1919 w Neuilly-Sur-Seine przez Françoisa Désert i Pierre'a De Font-Réaulx. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter ich nazwisk (Désert & Font-Réaulx). Pierwsze dwa modele, 250 i 350 cm3, zostały zaprezentowane na paryskiej wystawie latem 1920 roku. Hasło reklamowe brzmiało: "Prosto, solidnie, tanio". Désert i De Font-Réaulx sami zajmowali się wszystkim, od konstrukcji po marketing.

[img] Karykatura Françoisa Désert and Pierre'a De Font-Réaulx opublikowana na łamach Les Sports. Zdjęcie z motosdfr.free.fr

Motocykle DFR zadebiutowały w sporcie nader wcześnie: obaj inżynierowie wzięli udział w wyścigu Paris-Liège gdy zbudowali zaledwie 100 motocykli. Obaj odnieśli obrażenia w trakcie tej imprezy. W 1921 roku na motocyklu DFR wystartował już profesjonalny kierowca, Dubost. Zajął 4 miejsce w klasie 350 w klasyfikacji Grand Prix. W następnym roku - pierwsze. W 1922 roku DFR rozpoczął sprzedaż lekkiego motocykla 175 cm3, a model 350 cm3 został przebudowany. Ponieważ we Francji przy kupnie pojazdu droższego niż 2000 franków trzeba było zapłacić podatek od luksusu, podstawowa wersja DFR była sprzedawana bez kół, siedziska i skrzyni biegów za 1900 franków. Resztę można było nabyć za 290 franków w osobnym pakiecie. Naturalnie w sprzedaży była też wersja luksusowa, kompletna.

Większość motocykli DFR była zaopatrywana w firmowe silniki, lecz nie były one wytwarzane w siedzibie firmy pod numerem 188 przy Avenue De Neuilly. DFR kupował silniki innych producentów i dodawał własne logo. W katalogach z roku 1924 i 1925 pojawił się też model 350 cm3 z brytyjskim silnikiem Bradshaw. Produkcja w Neuilly trwała do 1929 roku, gdy firma połączyła się z firmą Dresch. Dresch wykupił markę DFR, lecz Désert i De Font-Réaulx po fuzji zachowali wysokie stanowiska. Motocykle DFR i Dresch z tego okresu są właściwie identyczne. Marka DFR znikła ostatecznie w 1932 roku, gdy De Font-Réaulx zdecydował się przejść do firmy DAX. Od tej pory wszystkie modele były sprzedawane już tylko pod nazwą Dresch.

[thumb:img_1.jpg] [thumb:img_2.jpg] [thumb:img_11.jpg] [thumb:img_13.jpg] [thumb:img_4.jpg] [thumb:img_5.jpg] [thumb:img_10.jpg] [thumb:img_8.jpg] [thumb:img_14.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_16.jpg] [thumb:img_3.jpg]