pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

DKW NZ 500

[img]

DKW NZ 500, model produkowany w latach 1939-1941. Ten motocykl powstał w roku 1940.

Poniżej: DKW NZ 500 w wersji sportowo-terenowej ("Geländesport"). Zdjęcie z www.dkw-autounion.de

[img]

[thumb:img_14.jpg] Seria motocykli DKW NZ powstała krótko przed wojną. Dostępne były modele różnej wielkości, od 250 cm3 do 500 cm3. Wehrmacht zaadoptował DKW NZ 350 do celów wojskowych, produkcja tego modelu była więc największa i trwała najdłużej.

„Dopiero w połowie 1939 roku firma rozesłała do dealerów osobny prospekt reklamujący wspaniały, nowy motocykl DKW NZ 500. Skorzystano tu po raz kolejny ze starego sloganu reklamowego DKW, mówiącego że dwucylindrowy dwusuw odpowiada czterocylindrowemu czterosuwowi. Nowy motocykl o mocy silnika 18,5 KM zachwalano jako szybką maszynę z temperamentem. Wytłuszczonym drukiem podano informację o resorowanym tylnym kole – nowince technicznej, zastosowanej w podwoziu DKW NZ.

Ciekawie rozwiązany system resorowania tylnego koła łączył w sobie cechy charakterystyczne dla resorowania suwakowego i wahaczowego, zapewniając przy tym dobrą stabilność motocykla podczas pokonywania zakrętów i niewielkie zróżnicowanie naciągu łańcucha przy ugięciu zawieszenia. Zastosowanie solidnego, blaszanego wahacza spowodowało poruszanie się koła po promieniu w trakcie pracy zawieszenia i eliminowało boczną niestabilność zawieszenia charakterystyczną dla systemów suwakowych. Suwakowy system resorowania nie pogorszył sztywności ramy wykonanej w postaci sztywnej części centralnej z dokręcanymi elementami prowadzącymi tylne koło. Jedynym mankamentem tego rozwiązania była niedostateczna osłona łańcucha, zamocowana sztywno do silnika. Nowa 500-ka posiadała cechy charakterystyczne dla innych modeli NZ, takie jak czterobiegowa skrzynia, nożna i ręczna zmiana biegów, głęboki przedni błotnik, wydajne i mocne przednie zawieszenie, w którym obok sprężyny resorującej zamontowano teleskop olejowy. Każdy z dwóch rozbieralnych tłumików układu wydechowego DKW NZ 500 współpracował z jednym cylindrem silnika.

Nowoczesny, zblokowany silnik NZ 500 posiadał niezależne pionowe, rzędowe cylindry pochylone do przodu pod niewielkim kątem. Długi wał korbowy obracał się aż w sześciu łożyskach. Napęd z wału na sprzęgło przenosił łańcuch dwurzędowy, pracujący w kąpieli olejowej. Podobnie jak w mniejszych modelach NZ skrzynia biegów dostępna była bez konieczności rozbierania całego silnika.

Motocykl doskonale nadawał się do ciągnięcia wózka bocznego, a jego solidna konstrukcja zdołała w krótkim czasie zjednać mu wielu zwolenników. Modelem NZ 500 zainteresowały się także służby państwowe. Niestety motocykl ten był dość drogi, dlatego nie nadawał się dla wojska, gdyż przegrywał w konkurencji z posiadającymi trwalsze silniki, ciężkimi modelami BMW i Zündapp. Z niewielkiej liczby wyprodukowanych DKW NZ 500 do dziś przetrwały nieliczne egzemplarze, będące kolekcjonerskimi rarytasami.” z „Motocykle DKW” Rafał Dmowski

[thumb:img_2.jpg] [thumb:img_3.jpg] [thumb:img_4.jpg] [thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_7.jpg] [thumb:img_8.jpg] [thumb:img_9.jpg] [thumb:img_10.jpg] [thumb:img_11.jpg] [thumb:img_15.jpg] [thumb:img_12.jpg]