pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Douglas. Historia

Bracia William i Edward Douglasowie założyli Douglas Engineering Company w Bristolu w 1882. Najpierw zajmowali się kowalstwem, potem przeszli do odlewnictwa i i obróbki metali. Następnie nabyli projekt dwucylindrowego silnika autorstwa W. J. Bartera, przejmując jego upadającą firmę. Barter parę lat wcześniej założył wytwórnię Light Motors Ltd i w latach 1902-1904 zajmował się produkcją swego pierwszego, jednocylindrowego motocykla, a następnie opracował model dwucylindrowy 200 cm3 o nazwie Fee („Wróżka“). Sprzedaż nie szła jednak dobrze, dlatego też Barter sprzedał firmę braciom Douglas. Zdołał ich też nakłonić, by przyjęli go do pracy w charakterze kierownika działu motocyklowego. W roku 1907 gotowy był kolejny model, o pojemności 350 cm3, teraz już firmowany nazwą Douglas.

[img]

Podczas pierwszej wojny światowej Douglas wyrósł na dużego producenta motocykli, dostarczając armii blisko 70 tys. pojazdów (powyżej). W latach 1913-1922 Douglas zajmował się również produkcją automobili (poniżej).

[img]

[img] W latach 20-tych Douglas jako pierwszy zastosował hamulce tarczowe, został też oficjalnym dostawcą rodziny królewskiej; dostarczał motocykli książętom Albertowi i Henry’emu. Równocześnie motocykle Douglasa zaczęły odnosić sukcesy w sporcie żużlowym. Uznanie, jakie zdobył sobie w tej dziedzinie Douglas RA z hamulcami tarczowymi z roku 1923 skłoniło firmę do zbudowania sportowego motocykla przeznaczonego specjalnie dla tej dyscypliny. Zaprojektowany motocykl był stopniowo powiększany i tak na przełomie lat 20-tych i 30-tych pojawiły się kolejno: DT5 o pojemności 500 cm3 i DT6 o pojemności 600 cm3. Motocykle Douglas zdominowały sport żużlowy na ok. trzy lata. W roku 1929, gdy Douglas odnosił największe sukcesy w tej dziedzinie, sprzedał 1200 sztuk motocykli żużlowych DT (od: Dirt Track). Douglas odnosił też sukcesy w innych wyścigach, jak Isle of Man TT.

[img] W 1934 pojawił się model Endavour 494 cm3. Jednak był to czas kryzysu i podobnie jak inne firmy Douglas musiał szukać innych nisz rynku i zajmować się produkcją różnych środków transportu. W 1935 został wykupiony przez BAC, British Aircraft Company. Do wybuchu drugiej wojny światowej i w czasie jej trwania Douglas produkował motocykle oraz generatory. Wkrótce po wojnie, w 1948 firma znów popadła w kłopoty i ograniczyła swą ofertę do dwucylindrowych 350-tek (patrz: Douglas MK4). W 1955 pojawił się model Dragonfly („Ważka“) o pojemności 350 cm3. Był to ostatni model opracowany przez Douglasa. Firma została wykupiona przez Westinghouse Brake and Signal Company Ltd., a ta zrezygnowała z kontynuowania produkcji motocykli w 1957. Później Douglas zajmował się importowaniem skuterów Vespa, a jeszcze nieco później importował i składał na miejscu włoskie motocykle Gilera.

Douglas cieszył się szczególną sławą w latach 1932-33, gdy Robert Edison Fulton, Jr. objechał świat na dwucylindrówce Douglas o mocy 6 KM, zaopatrzonej w samochodowe opony. Fulton opublikował książkę o tej podróży pod tytułem One Man Caravan („Jednoosobowa karawana“).

[img]

[img]

Douglas na wyścigach. Zdjęcia z www.douglasmcc.co.uk