pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Enfield. Początki

W 1851 w małej wiosce Hunt End obok Redditch w Worcestershire powstała firma George Townsend & Co, wytwarzająca igły do szycia oraz części maszynowe. Po śmierci George'a Townsenda poprowadził ją jego syn, George. Townsend & Co, jak wiele innych, rozważała zajęcie się produkcją rowerów. Przełomem okazał się pewien lokalny wynalazek; firmie udało się opracować i opatentować siodełko rowerowe z całą konstrukcją, włącznie ze sprężynami, wykonaną z jednego metalowego pręta. Od tej pory firma zaczęła wytwarzać i sprzedawać części do rowerów, a po pewnym czasie przeszła do robienia całych rowerów. Były one znane z wyjątkowo sztywnej ramy; cechę tę odziedziczyły późniejsze pojazdy Enfielda.

Townsend junior popadł w finansowe kłopoty około roku 1890 i zmuszony był zwrócić się o pomoc do finansistów z Birmingham. Skończyło się to przejęciem firmy przez bank, który z kolei powierzył dalsze jej prowadzenie Albertowi Eadie i Robertowi Smithowi. Eadie pracował wcześniej dla firmy Rudge, a Smith dla firmy Perry. Przejęli oni zarząd w listopadzie 1891. W następnym roku nazwę firmy zmieniono na Eadie Manufacturing Company Limited.

W 1892 Eadie i Smith zaprezentowali 10 pojazdów na wystawie Stanley Show, w tym 6 nowoczesnych rowerów typu "safety bike" (o równych kołach). W tym samym roku dostali też kontrakt na wytwarzanie części do karabinów dla Royal Small Arms w Enfield. Nowa firma Eadiego i Smitha została zarejestrowana 24 lutego 1893. Biuro ze sklepem mieściło się w Birmingham, początkowo na ulicy Edmund Street 166, a od grudnia 1893 na Snow Hill 94. Potem otworzyli przedstawicielstwa również w Londynie i Dublinie. W tym wczesnym okresie firma zmieniała nazwy klika razy; najpierw nazwano ją Enfield Manufacturing Co. Ltd., potem Enfield Cycle Co. Ltd, później New Enfield Cycle Co. Ltd, lecz wkrótce powrócono do nazwy Enfield Cycle Co. Ltd. W 1893 po raz pierwszy pojawiła się nazwa Royal Enfield; była to nazwa nowego modelu roweru, która miała uczcić zawarcie kontraktu z Royal Small Arms. W następnym roku, 1894, na wystawie Stanley Show firma zaprezentowała już 19 rowerów typu "safety bike" i dwa tandemy. W 1895 zaczęli sprzedawać damkę, intensywnie wykorzystywaną w reklamach na polecenie Alberta Eadiego (poniżej).

[img]

W 1899 Enfield Cycle Company zareklamował pierwszy pojazd zmotoryzowany, z silnikiem De Djon. Był dostępny w wersji trój- i czterokołowej. W tym czasie firma zaczęła też eksperymentować ze zmotoryzowanymi jednośladami, próbując zamontować silnik Minerva nad przednim kołem roweru o wzmocnionej ramie (na podstawie artykułu z buyvintage.wordpress.com)