pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Autoped to pierwszy w świecie skuter, zaprojektowany przez Arthura Gibsona i Josepha Merkela, twórcę motocykla Flying Merkel, a produkowany przez nowojorską firmę Autoped Company w latach 1915-1921. (W Europie Krupp produkował te pojazdy na licencji rok dłużej.) Niektóre wersje zaopatrywane były w siodełka, zasadniczo jednak autoped przeznaczony był do jazdy na stojąco. Użytkownik stał na platformie, umieszczonej na 10-calowych ogumionych kołach, i sterował pojazdem wyłącznie za pomocą rąk, posługując się umieszczoną na kierownicy manetką gazu i wychylając całą kolumnę kierownicy. Wychylenie w przód włączało napęd, wstecz – wysprzęglało pojazd i uruchamiało hamulec.

[img]

Po złożeniu kierownicy autoped mieścił się bez trudu w bagażniku samochodu. Zaprojektowany na wojenne czasy, z myślą o ograniczeniu zużycia paliwa, okazał się efektywnym środkiem lokomocji w warunkach miejskich i zyskał popularność w rozrastającej się nowojorskiej metropolii. Z autopedów korzystała poczta i rozmaite służby miejsce, jeździła nimi młodzież oraz ceniące nowoczesność eleganckie damy. Ponadto autopedy zyskały pewną popularność wśród gangów przestępczych, jako że pozwalały szybko umknąć w wąskie boczne zaułki, gdzie nie mieściły się wozy policyjne.

Autoped wyglądał jak powiększona dziecięca hulajnoga, lecz umieszczony nad przednim kołem czterosuwowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 155 cm3 pozwalał mu osiągać prędkość nawet do 30 mil na godzinę (48 km/h). W praktyce bezpieczną prędkością okazało się ok. 30km/h. Po przekroczeniu tej prędkości z powodu ruchomej kolumny kierownicy pojawiały się kłopoty ze stabilnością pojazdu. Zgodnie z pierwotnym projektem, opatentowanym w roku 1916, pusta kolumna kierownicy miała służyć jako zbiornik na paliwo, ostatecznie jednak do produkcji weszła wersja ze zbiornikiem paliwa umieszczonym nad przednim błotnikiem. Autopedy były wyposażone w lampę przednią i tylną, klakson i skrzynkę narzędziową.

W roku 1918 doszło do fuzji z firmą Eveready Battery Co, która zaczęła zaopatrywać autopedy w cewki zapłonowe i akumulatory. Od tego czasu skuter otrzymał oficjalną nazwę Eveready Autoped.

[img]

Uznanie, jakim się cieszył, sprawiło że zaczął być produkowany również w Europie, przez Kruppa i czeski CAS. W Wielkiej Brytanii autopedy pojawiły się w styczniu 1917. W ramach akcji reklamowej aktorka Shirley Kellog przejechała autopedem przez Hyde Park, zatrzymując się po drodze, by okazać prawo jazdy policji (zdarzenie to zostało zaaranżowane na użytek reporterów).

Ten autoped został znaleziony po wojnie w Portsmouth, w domu zburzonym w czasie bombardowania, i stał się własnością pana Kaminsky'ego z Southsea. W roku 1957 został opisany w czasopiśmie The Motor Cycle. Kolejny właściciel, który nabył ten skuter w roku 1968, wyrobił mu dowód rejestracyjny w roku 1974. Pojazd zachował się zdumiewająco dobrze. Osłona koła napędowego została wprawdzie zdjęta przez poprzedniego właściciela, lecz nie zaginęła, i łatwo będzie ją przywrócić. Skuter ma nawet oryginalne opony z roku 1918! Są to opony Empire Red No Skid Auto Ped Tire, robione specjalnie do autopedów przez firmę Empire Rubber & Tire Company. Czerwona guma to znak rozpoznawczy tego producenta.

[img]

Reklamowa plakietka Mobiloil B, widoczna na zdjęciu, jest również częścią stanu oryginalnego; przytwierdzono ją w ramach umowy z firmą Vacuum Oil Co. Autopedy były w tych latach produktem tak nowoczesnym, że każdy chciał być z nimi kojarzony.

[img]

[thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_7.jpg] [thumb:img_8.jpg]

[thumb:img_9.jpg] [thumb:img_10.jpg] [thumb:img_11.jpg] [thumb:img_12.jpg]

[thumb:img_13.jpg]