pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Free Spirit - Western Flyer

[img] Legendarny amerykański rower Western Flyer z silnikiem Free Spirit. Free Spirit to silnik rowerowy japońskiej firmy Tanaka, sprzedawany przez Searsa (amerykańska sieć domów towarowych, założona przez Richarda Warrena Searsa i Alvaha Curtisa Roebucka pod koniec 19 wieku. Niegdyś prowadzili sprzedaż wysyłkową za zamówieniem pocztowym, obecnie zrezygnowali z drukowania swych słynnych katalogów i oparli działalność na internecie.) Silniki firmy Tanaka były sprzedawane pod nazwami Bike Bug, Aqua Bug, Tas Spitz, Sears Free Spirit i Little Devil. Były bardzo popularne w latach 60-tych i 70-tych. Sears wciąż ma w sprzedaży części do tych silników.

[thumb:img_3.jpg] [thumb:img_4.jpg] [thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg]

Tanaka i silnik Free Spirit

Tanaka to firma z długą tradycją w dziedzinie produkcji silników i ich części. Ich specjalnością było wykonywanie wysokiej jakości odlewów. Firma zaczęła działalność w roku 1917. Zanim przeszli do branży motoryzacyjnej, produkowali sprzęt rekreacyjny. W latach 40-tych Tanaka wprowadził na japoński rynek lekki silnik rowerowy BK-3 Featherweight, który można uznać za zapowiedź późniejszego modelu Bike-Bug.

Tanaka w pełni wszedł na amerykański rynek w latach 60-tych. Produkował wtedy silniki i części do mini-rowerów. W środkowych latach 60-tych Tanaka zajął się produkcją lekkich silników do motocykli i mopedów dla wielu różnych firm. Pod koniec lat 60-tych pewien młody i ambitny przedstawiciel handlowy nazwiskiem Bob Thomson namówił kanadyjskie przedstawicielstwo firmy Sears, by wprowadzić do sprzedaży silnik doczepny Tanaki. Wkrótce Sears zaczął oferować całą serię produktów Tanaki, w tym silniki rowerowe Free Spirit, a sprzedaż została poszerzona na teren USA.

W późnych latach 70-tych Tanaka dostarczał silniki do łodzi, małe generatory, pompy i oczywiście silniki doczepne do rowerów nowojorskiej firmie handlowej Aquabug International. Silniki sprzedawane przez Aquabug nosiły nazwę handlową Bike-Bug. Wszystkie produkty Tanaki były oparte na tym samym silniku 23 cm3, zależnie od przeznaczenia zmieniano tylko obudowę. W roku 1983 Aquabug popadł w finansowe tarapaty. Tanaka wykupił tę firmę, porzucił nazwy Aquabug oraz Bike-Bug i zaczął sprzedawać silniki pod własną nazwą, Tas Spitz. „Tas” to nazwa, jaką Tanaka stosował dla swych rekreacyjnych produktów (silników do minirowerów, motocykli i mopedów) już od lat 60-tych. Produkcję wstrzymano w latach 80-tych, gdy załamał się rynek na silniki doczepne.