pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

Helyett z roku 1936. Helyett to francuska firma zajmująca się produkcją motocykli w latach 1926-1955. Przed wojną Heylett zbudował kilka ciekawych maszyn o pojemnościach od 100 cm3 wzwyż, w tym z silnikami V-twin w orientacji poprzecznej względem zwykłego układu. Po wojnie firma wytwarzała mopedy i lekkie motocykle do lat 50-tych (porównaj: Helyett).

[img] Wytwórnia Helyett została założona przez dwóch braci Picardów w 1919 w Sully-sur-Loire, z filią koło Orleanu. Nazwę otrzymała na cześć bohaterki operetki „Miss Helyett”, której wizerunek zdobił znaczki wielu ich rowerów. Na początku Helyett robił części do rowerów, lecz wkrótce zaczął sprzedawać całe rowery, a od 1926 – także motocykle. W 1930 pojawił się motocykl Helyett z silnikiem JAP 750 cm3 typu V-twin, montowanym poprzecznie. W 1932 firma zaczęła sponsorować drużynę wyścigową na spółkę z Hutchinsonem, i robiła to niemal nieprzerwanie do 1953. W 1961 ta drużyna pojawiła się jeszcze pod sztandarami Helyett – Fynsec – Hutchinson.

[img] Ostatnim profesjonalnym zespołem wyścigowym Helyetta był Saint-Raphael – Helyett z 1962, gdy Jacques Anquetil po raz trzeci wygrał Tour de France. W sumie Jacques Anquetil wygrał ten wyścig pieć razy, z czego trzy razy jadąc dla Helyetta. Później przeszedł do zespołu Gitane i wygrywał dalej (...). W 1962 fabryka w Orleanie została sprzedana Robertowi Griffonowi i od tej pory wytwarzano tam rowery marki Griffon. W 1966 Heylett połączył się z Gitane, i od tej pory rowery marki Helyett były już tak naprawdę rowerami Gitane, tylko ze znaczkiem Helyett; niektóre nawet miały dodatkowo logo Gitane na przednim widelcu. (z classiclightweights.net)

[img] [img] [img] [img]