pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Honda CBX 1979

[img]

Honda CBX1000 z roku 1979. Japoński „supermotocykl” z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 105 KM.

Pod koniec lat 70-tych czterech głównych producentów motocykli w Japonii zaczęło konkurować ze sobą w budowie „supermaszyn”, motocykli przeznaczonych dla masowego użytkownika, lecz o imponujących możliwościach. Tworząc model CBX 1000 Honda miała nadzieję odzyskać prowadzenie w wyścigu technologicznym. Sześciocylindrowy silnik nie był zupełną nowością – Honda testowała to rozwiązanie w motocyklach wyścigowych w latach 60-tych – lecz pomysł zastosowania go w motocyklu przeznaczonym do ruchu ulicznego był rewolucyjny. W pierwszej kolejności nowy motocykl obejrzeli amerykańscy dziennikarze, pierwsze recencje pojawiły się w piśmie Cycle już w 1977. CBX został określony jako „przełom w branży motocyklowej”. Chwalono go za styl i za osiągi. Yamaha kilka miesięcy wcześniej wprowadziła na rynek swoją „supermaszynę”, XS 1100, lecz model CBX, którego premiera przypadła na koniec 1979, w wersji produkowanej masowo okazał się jeszcze szybszy niż to wynikało z zapowiedzi. CBX ze swym sześciocylindrowym silnikiem nie był całkowicie nowym wynalazkiem – palma pierwszeństwa należy do modelu 750 Sei firmy Benelli – jednak w czasie jego powstania był najdoskonalszą, najnowocześniejszą konstrukcją tego rodzaju i przebił wszystkie inne „supermaszyny” z tej epoki. Model CBX z 1979 na odcinku ćwierć mili w 11 sekund rozpędzał się do 117,95 mil na godzinę (190 km/h), pokonując wszystkich swych rywali.

Lata produkcji: 1978-1982

Klasa: superbike

Silnik: 1047 cm3, 24-zaworowy, sześciocylindrowy w układzie rzędowym, 6 gaźników.

Skrzynia biegów: pięciostopniowa.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]