pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Indian 841 1942

[img]

Indian model 841, wojskowy motocykl z roku 1942 z poprzecznie ustawionym silnikiem V-twin 750 cm3. Indian 841 został zaprojektowany do walk na pustyni. W czasie drugiej wojny światowej armia USA rozważała użycie motocykli w Afryce i zaoferowała firmie Indian 350 000$ za przygotowanie tysiąca maszyn testowych: dwucylindrowych, bocznozaworowych, napędzanych wałem Kardana. W odpowiedzi Indian stworzył model 841 (8 oznacza typ silnika, 41 to rocznik). Tysiąc sztuk 841 wzięło udział w testach zorganizowanych przez armię, razem z tysiącem sztuk modelu XA firmy Harley-Davidson. XA został ogłoszony zwycięzcą, ale armia i tak nie przyznała kontraktu na jego budowę; kampania północnoafrykańska skończyła się nadspodziewanie szybko, a ponadto w terenie pustynnym samochody terenowe Jeep okazały się lepsze od motocykli. Po wojnie wiele Indianów 841 zostało sprzedanych jako nadwyżki magazynowe i trafiło w ręce cywilów.

Patrz też: Indian 741

[img]

Powyżej: ilustracja z zachowanej instrukcji użytkownika. Więcej w sekcji Użytkowanie i naprawa

[img] Zarówno Indian 841 jak Harley-Davidson XA były wzorowane na BMW R71, lecz Indiana 841 nie można nazwać kopią BMW, w odróżnieniu od jego rywala. Rama rurowa, suwakowy amortyzator tylnego koła, czterostopniowa nożna skrzynia biegów i ręcznie sterowane sprzęgło oraz napęd wałem upodabniają Indiana 841 do BMW, lecz wiele innych cech go odróżnia, w tym przede wszystkim jego silnik V-twin w nietypowej, poprzecznej orientacji. Motocykl miał niską kompresję, 5.1:1, tak by mógł jeździć na niskooktanowej benzynie, rurowe osłony cylindrów, 18-calowe koła i dwa zbiorniki paliwa mieszczące łącznie 5 galonów paliwa (ok. 19 litrów). Zaprojektowano też nowy przedni amortyzator, by zwiększyć absorpcję wstrząsów. Aby zredukować koszty produkcji, niektóre części 841 były takie same jak części modelu Scout, w związku z tym średnica cylindra i skok tłoka w obu maszynach były takie same, 73 mm × 89 mm. Tworząc 841, Indian spopularyzował wcześniej niezmiernie rzadko stosowany poprzeczny układ cylindrów silnika V-twin i zastosował go łącznie z napędem tylnego koła przez wał Kardana, stając się prekursorem późniejszych słynnych konstrukcji Moto Guzzi.

[thumb:img_4.jpg] [thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_7.jpg]

[thumb:img_8.jpg] [thumb:img_9.jpg] [thumb:img_10.jpg] [thumb:img_11.jpg]

[thumb:img_12.jpg] [thumb:img_13.jpg] [thumb:img_14.jpg] [thumb:img_15.jpg]

[thumb:img_16.jpg] [thumb:img_17.jpg] [thumb:img_18.jpg] [thumb:img_19.jpg]