pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

Italjet Pack2, składany miniaturowy skuter z lat 80-tych. 49cm3, moc 1 KM, automatyczna skrzynia biegów.

[thumb:img_2.jpg] [thumb:img_3.jpg] [thumb:img_4.jpg] [thumb:img_5.jpg]

Poprzedniczką firmy Italjet była Italemmezeta, założona w 1960 przez kierowcę wyścigowego Leopolda Tartariniego. W pierwszych motocyklach używano silników MZ, litery MZ były widoczne też w logo.

Zmiana nazwy na Italjet nastąpiła w 1967, lecz modele o tej nazwie pojawiły się już wcześniej.

Italjet budował różne modele, od prostych mopedów poprzez sportowe lekkie motocykle o pojemnościach 50 i 60cm3, miniaturowe skuterki, jedno- i dwucylindrowe motocykle 125cm3, dwucylindrowe 350-tki aż po czterosuwowe, dwucylindrowe motocykle o pojemnościach 500, 650 oraz 750cm3. Firma korzystała z silników różnych producentów. Na tej liście jest Franco Morini, Minarelli, Yamaha, wschodnioniemiecke MZ i dwie brytyjskie marki. W późnych latach 60-tych Italjet zbudował niewielką liczbę motocykli dla Floyda Clymera z silnikami Royal Enfield 750cm3. Clymer zamówił też około setki motocykli z silnikiem Velocette.

Miniaturowe pojazdy firmy Italjet wykorzystywały zwykle silniki Minarelliego i Moriniego.

W latach 1968-1981 Jawa produkowała model Mustang 23 oparty na częściach Italjet, choć model ten znacznie różnił się wyglądem od produktów włoskiej firmy.

Najpopularniejsze modele firmy Italjet to Italjet Conquistador, 250 Roadmaster i 250 Roadster oraz Italjet Buccaneer 125 z roku 1980, z silnikiem Yamahy. Italjet produkował też silniki dwusuwowe (seria T) dla firmy Ducati.

Pod koniec lat 90-tych fabryka w Pescara produkowała blisko 90 tys. pojazdów rocznie. Wkrótce pojawiły się jednak kłopoty finansowe, i po kilku kryzysach firma Italjet została zlikwidowana w 2003. Prawa do kilku ostatnich modeli, wraz z liniami producyjnymi, zakupił indyjski Kinetix (na podstawie artykułu z cybermotocyle.com)