pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Jawa Special 1935

[img]

Jawa 250 Special z 1935 roku. Waga: 95 kg, silnik jednocylindrowy 248 cm³ o mocy 9 KM, prędkość maksymalna 100 km/h.

[img]Firma Jawa Moto została założona w Pradze przez Franciszka Janeczka, właściciela firmy zbrojeniowej „Zbrojovka”, który zakupił licencję i urządzenia produkcyjne podupadającej firmy Wanderer ("Jawa" oznacza Janeczek-Wanderer). Pierwszym wyprodukowanym modelem był motocykl z czterosuwowym silnikiem o poj. 500 cm³, wprowadzony w październiku 1929 r. Choć był dość drogi i choć trzeba było poprawić klika błędów w tej konstrukcji, odniósł umiarkowany sukces na rynku. W 1930 dla Janeczka zaczął pracować brytyjski konstruktor George Patchett, autor szeregu udanych modeli Jawy w latach 30-tych. Patchett wykorzystywał produkowane na licencji silniki Villersa i Wanderera oraz własne. Wielką popularność zdobył już pierwszy z jego motocykli, wprowadzona w 1932 Jawa 175 z dwusuwowym silnikiem Villersa. Ten lekki (70 kg) pojazd osiągał prędkość do 80 km/h przy zużyciu paliwa 3,5 litra na 100 km. Potem pojawiły się: Jawa Special 175 w 1933, Jawa 350 SV w 1934 (na rynek trafił wtedy również samochód firmy Jawa), a w 1935 – Jawa 350 OHV oraz Jawa 250 Special.

Druga wojna światowa zakończyła ten rozdział historii firmy. Patchett z wybuchem wojny musiał wrócić do Anglii, a w 1941 Janeczek zmarł. Po wojnie przedsiębiorstwo zostało znacjonalizowane i stało się wiodącym producentem motocykli w Czechosłowacji.

Zdjęcia z www.autogallery.org.ru

[img]

[img][img][img][img]