pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Kamiński (1)

Kamiński - najpopularniejsza polska marka rowerowa w latach międzywojennych.

[img]

W Warszawie działały dwie fabryki, należące do dwóch braci Kamińskich, Jana i Adama. Polska Fabryka Rowerów Adam Kamiński, założona w 1923, zajmowała się produkcją rowerów popularnych. Początkowo jej siedziba mieściła się przy ul. Karolkowej 16, pod koniec lat 30-tych przeniesiono ją do budynków przy ul. Wolskiej 51. Sklep firmowy mieścił się przy ul. Złotej 62. Firma zatrudniała 120 - 200 pracowników. W ofercie mieli wiele modeli rowerów turystycznych i sportowych. Ich rowery sportowe nie cieszyły się najlepszą opinią, lecz turystyczne były bardzo popularne, dzięki przystępnej cenie i możliwości zakupu na raty. Jak większość polskich firm rowerowych, fabryka Adama Kamińskiego wytwarzała głównie ramy i widelce przednie. Osprzęt rowerowy, jak siodła i piasty kół importowano z zagranicy (British Hubs, Styria, AFS, Brampton, Perry) lub kupowano je od krajowych producentów (Apollo, Ege, Centra).

Pomorska Fabryka Rowerów Jana Kamińskiego z ulicy Karolkowej 62 w Warszawie zajmowała się bardziej wyspecjalizowaną produkcją, w tym rowerami wyścigowymi i wyczynowymi. Ich specjalnością była produkcja ram rowerowych, na których montowano osprzęt firm krajowych i zagranicznych. Najchętniej kupowanym rowerem tej marki był nietypowy rower turystyczny Typ 3. Jego konstrukcja była znakomicie dostosowana do ówczesnych dróg. Rower miał duże koła z oponami 28 x 1 5/8" i bardzo długą ramę (68 cm). Wyposażony był w amortyzujący wstrząsy, specjalnie wyprofilowany widelec przedni. Model ten stał się tak popularny,, że stanowił aż 90 % produkcji zakładów. W ofercie firmy Jana Kamińskiego były też rowery towarowe, riksze o ładowności 100, 200, 400 kg oraz specjalne rowery dla niepełnosprawnych.

[img][img][img][img]