pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

Trzykołowa Lambretta FD z 1958. Model FD pojawił się po raz pierwszy w grudniu 1952, napędzany był silnikiem 123 cm3 z gaźnikiem Dell Orto, miał trzy biegi (zmieniane ręcznie), a jego maksymalna prędkość wynosiła 55 km/h. Był polecany szczególnie dla małego biznesu.

[img] Ferdinando Innocenti zaczął pracować jako pomocnik kowala w 1907, mając 16 lat, a dwa lata później prowadził już własny warsztat. Mając 31 lat przeniósł się do Rzymu i zajął produkcją rur stalowych, a w wieku lat 40 otworzył fabrykę w Lambrate koło Mediolanu. W czasie drugiej wojny światowej fabryka została zniszczona i Innocenti zaczął szukać nowego rynku, który pozwoliłby mu odrobić straty. Zainspirowany skuterami Cushmana, których alianci używali do przewożenia żołnierzy, postanowił zająć się dostarczaniem Włochom tanich i prostych środków transportu. Najpierw poprosił rzymskiego inżyniera o zaprojektowanie prostego i ekonomicznego skutera w oparciu o Cushmana model 32, i zadanie to zostało wykonane w ciągu kilku miesięcy. Jednak ten projekt zaginął w chaosie końca wojny i w końcu Innocenti wynajął innego projektanta, nazwiskiem Pier Luigi Torre, do wykonania prototypu. Pierwsza Lambretta, Model A, była gotowa w 1946. W 1950 fabryka w Mediolanie produkowała już 300 skuterów dzienne.

[img] Firma wypuściła na rynek wiele skuterów zwykłych oraz trójkołowych i z powodzeniem konkurowała z Vespą. Powstało też kilka maszyn specjalnych do bicia rekordów prędkości (obok). Na jednej z nich Romolo Ferri zdołał osiągnąć prędkość 195 km/h, co było niezwykłym wynikiem jak na skuter napędzany silnikiem 125 cm3. Do roku 1956 Lambretty były też produkowane w Niemczech; NSU kupiło licencję. Po 1962 boom się skończył i sprzedaż skuterów zaczęła spadać. Firma wróciła do produkcji rur, utworzyła dział pras i obrabiarek i nawiązała współpracę z przemysłem samochodowym.

Po śmierci Fernanda w 1966 firmę przejął jego syn Luigi, lecz prowadził ją z mniejszym powodzeniem niż ojciec i w 1975 Lambretta ostatecznie upadła. Skutery tej marki były jeszcze potem produkowane na licencji w Hiszpanii i w Indiach.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img]