pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Le Poulain – Selection 'Select52'

Niezwykły rower z roku 1952, z silnikiem le Poulain. Nigdy nie używany; odnaleziono go w Paryżu w sklepowym magazynie w roku 2006. Istnieje tylko pięć zmotoryzowanych rowerów takich jak ten, oznakowanych jako Select 52. Rowery te mają bardzo ciekawą historię.

[img]

W 2006 w Paryżu znaleziono magazyn z 14 rowerami i 5 motorowerami. Wszystkie były nowe, wciąż jeszcze zapakowane tak, jak opuściły wytwórnię. Wszystkie zostały wyprodukowane przez firmę Selection. Sklep rowerowy został zamknięty w krótkim czasie po odebraniu tej przesyłki w roku 1952. I tak pojazdy trafiły do magazynu, gdzie spędziły wszystkie te lata.

[img]Ten Select 52 to naprawdę wspaniała maszyna. W czasach, gdy powstał, termin „moped” nie był jeszcze znany, jednak ten pojazd – podobnie jak parę innych francuskich zmotoryzowanych rowerów z tamtych lat – można by uznać za przedstawiciela tej grupy. Firma Selection Cycles of Paris produkowała pojazdy najwyższej klasy. Obecnie często postrzegamy mopedy jako tani zamiennik, propozycję dla tych, których nie stać było na kupno motocykla.Jednak we Francji we wczesnych latach pięćdziesiątych na rynku były dostępne mopedy tak ekskluzywne, że przewyższały ceną motocykle i skutery.

[img]

Select 52 ma przerzutkę. Przełącznik umieszczono przy baku (zdjęcie wyżej, po prawej).

W rączki kierownicy wbudowany jest interesujący mechanizm amortyzacji wstrząsów:gdy się je naciśnie, uginają się lekko. Miało to zapewne zwiększyć wygodę kierowcy (zdjęcie niżej).

[img]

Siodło wciąż jest w doskonałym stanie.

[img]

Opowieść Colina

„Mój przyjaciel z Paryża kupił jeden z tych motorowerów – czarny – a ja potem odkupiłem go od niego. Gdy poznałem historię tego pojazdu, popytałem trochę i odszukałem nabywcę wszystkich pozostałych. Mieszka w Rouen. Odwiedziłem go i kupiłem dwa kolejne, które potem odsprzedałem. Lakier jest w dobrym stanie. Większość chromów, niestety, spełzła z czasem, lecz rower i tak wciąż wygląda atrakcyjnie. Silnik działa znakomicie; jest całkiem nowy. Patrick przejechał się tym rowerem zaraz po tym, jak go wypakował. Ja też urządziłem sobie przejażdżkę, gdy kupiłem go w 2006. W ciągu ostatnich 5 lat odpalaliśmy silnik cztery czy pięć razy. Mój mechanik przetestował go ostatni raz dwa tygodnie temu. Silnik dobrze byłoby trochę dotrzeć. Ponieważ jest tylko pięć takich motorowych rowerów firmy Selection – trzy czarne, dwa czerwone – trzeba przyznać, że to niezwykle rzadki pojazd. Powinien być w muzeum, ale wydaje mi się, że będzie lepiej, jeśli komuś jeszcze posłuży. W końcu jak często znajduje się nowiutki rower sprzed niemal sześćdziesięciu lat?”

[img]

Powyżej: rower fabrycznie zabezpieczony do transportu, tak jak go znaleziono.

Le Poulain

[img]Do roweru dołączono silnik le Poulain. Była to wysoko ceniona firma, oferująca produkty z górnej półki. Wytwarzaniem silników doczepnych zajęli się w roku 1949. Dostarczali silniki do wielu marek rowerów; były to silniki mocowane nad przednim kołem (ich pierwsze modele) lub centralnie, przy pedałach, jak widać na zdjęciach. Silniki miały znakomitą reputację, a znalezienie do nich części nie jest zbyt trudne. Nazwa firmy jest stylowo wytłoczona na pokrywie.

[img]