pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Levis 1919

[img]

Levis Popular z 1919.

[img] Levis to brytyjska firma motocyklowa założona w 1911 w Stechford, Birmingham, działająca do 1940. Prowadzili ją bracia Arthur i Billy Butterfield. Ich pierwszym motocyklem był lekki dwusuw o pojemności 211 cm3, z tylnym kołem napędzanym pasem. Skonstruował go Howard Newey dla Nortona, Norton jednak odrzucił projekt i Newey dołączył do braci Butterfield. Później ożenił się z ich siostrą, Daisy, i stał się częścią rodzinnej firmy.

[img] Motocykle Levisa były lekkie i bardzo proste w obsłudze, polecano je początkującym. Zapewniały też wiele lat bezawaryjnej pracy. Na początku motocykl otrzymał nazwę „Baby“ ale wkrótce przemianowano go na „Popular“. Upowszechniła się skrócona forma tej nazwy, Levis Pop. Levis miał też w ofercie damkę oraz nieco cięższą wersję z silnikiem 269 cm3 i kierownicą Druid. W 1914 ten cięższy model został przerobiony na 293 cm3 i dodano mu dwustopniową skrzynię biegów, a w 1915 zwiększono pojemność do 349 cm3. Lekki Pop pozostał jednak w produkcji, a w latach 1919-1920 był jedynym produkowanym modelem. Firma zajęła się wtedy przygotowaniem nowego modelu o bardziej sportowym charakterze, z silnikiem 247 cm3. W 1920 nowa maszyna wygrała Isle of Man TT w klasie 250, w 1921 była druga, a w 1922 Levis znów wygrał. Pop, w nieco udoskonalonej wersji, pozostał w produkcji do 1924. Motocykle Levisa z czasem stały się bardziej skomplikowane, a w 1928 pojawiła się linia modeli czterosuwowych. Zawsze jednak znane były z dobrej jakości.

[img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]