pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Mars 1920

[img]

„Tak zwany 'Biały Mars” to legenda niemieckiej motoryzacji. Pojawił się nawet na znaczku wydanym przez Deutsche Bundespost w 1983. Co w nim jest tak szczególnego? Choć projekt pochodzi z roku 1920, stylistyka tego motocykla dziś jeszcze zadziwia nowoczesnością. A silnik typu bokser o pojemności 998 cm3, konstrukcja Maybacha, w owych czasach był uważany za ogromny. Dwubiegowy model Mars MA21 był dostępny także w kolorach czerwonym i zielonym, lecz to biała, minimalistyczna wersja stała się symbolem tej marki. Firma Mars działała w Norymberdze, w Niemczech, i budowała motocykle – z przerwami – od roku 1903 do 1958. Po drugiej wojnie światowej lekkie pojazdy takie jak 'Stella' pozwalały zakładom zarobić na swoje utrzymanie, lecz to ciężka konstrukcja projektu Klausa Frazenburgera jest tą, o której dziś się wciąż pamięta...” z http://www.bikeexif.com

[img]

Silnik Maybach 998 cm3

[img] Mars-Werke AG. Firma została założona w roku 1873 w Norymberdze przez Paula Reissmanna. Zaczęła od wytwarzania żeliwnych piecyków, potem produkowała syreny ręczne i napędzane silnikiem, żarna i rowery. W roku 1903 zaczęła budować własne motocykle i małe samochody. Ich najsłynniejszą konstrukcją okazał się „Biały Mars”, zaprojektowany przez inż. Klausa Frazenburgera w 1920 (przewidziano również inne wersje kolorystyczne, czerwoną i zieloną). W latach 1923-1924 gwałtowna inflacja spowodowała trudności ekonomiczne firmy. Przejęli ją wtedy bracia Johann i Karl Mueller, którzy pracowali wcześniej w firmie Mars na kierowniczych stanowiskach. Po tej zmianie marka nie była kontynuowana, a motocykle z Mars-Werke AG były sprzedawane pod nazwą 'MA'.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]