Silniki MAW produkowano w latach 1954-1959 w Magdeburgu, we wschodnich Niemczech. MAW oznacza “ Magdeburger Armaturenwerke” (patrz historia firmy poniżej).
Podobnie jak inne silniki rowerowe z bloku wschodniego, MAW był wzorowany na zachodniej kontrukcji - na niemieckim silniku doczepnym AMO. Silniki AMO w wersji 50 cm3 wytwarzano w latach 1949-1950, a w wersji 60cm3 – w latach 1949-1951. Jednak silniki AMO nie okazały się wielkim sukcesem rynkowym. Natomiast silniki MAW, które w warunkach socjalistycznej gospodarki nie miały konkurentów, były produkowane masowo i były w użyciu aż do upadku Związku Radzieckiego.
Magdeburger Armaturenwerke. Historia
Magdeburska odlewnia i fabryka armatury powstała w 1873 pod nazwą Jurgens & Co. W 1885 została przejęta przez Eugena Polte, a w 1887 zarejestrowano ją pod nazwą Armaturenfabrik Polte. Przez następnych 60 lat był to rodzinny interes, zarządzany najpierw przez samego Polte, później przez wdowę po nim, a potem kolejnych członków rodziny. Później firma przekształciła się w spółkę.
Podczas drugiej wojny światowej fabryka wyspecjalizowała się w produkcji amunicji; był to w tym czasie jeden z największych ośrodków produkcyjnych tego typu. Pod koniec wojny zakłady zbombardowano, a po wejściu Armii Czerwonej ocalałe maszyny i urządzenia wywieziono na Wschód. Pod rządami Niemieckiej Republiki Demokratycznej fabrykę odbudowano i nadano jej nazwę VEB Magdeburger Armaturenwerke oraz imię Karola Marksa. Fabryka produkowała przede wszystkim armaturę i sprzęt domowy. Był to spory zakład, zatrudniajacy ponad 7000 osób. Istniał do roku 1970, gdy wcielono go do większej korporacji. Po zjednoczeniu Niemiec magdeburska fabryka została przejęta przez jedną z zachodnioniemieckich firm, Deutsche Babcock AG.