Historia marki Merkel zaczęła się w Milwaukee w stanie Wisconsin w roku 1902, gdy Joseph Merkel (zdjęcie po lewej) zajął się w swym warsztacie budową jednocylindrowych motocykli. Jego konstrukcje były najbardziej innowacyjne ze wszystkich jakie w tym czasie można było znaleźć na raczkującym amerykańskim rynku. W 1905 roku Merkel zdecydował się przystapić do wyścigów i zbudował kilka sportowych maszyn. Doświadczenia te pozwoliły mu opatentować amortyzowany z pomocą sprężyn przedni widelec, prawzór teleskopowego zawieszenia. Merkel był też pionierem we wprowadzeniu amortyzacji tylnego koła. Jego hasło reklamowe brzmiało: "Każda droga jest gładka dla Latającego Merkela!" Zastąpił łożyska z brązu łożyskami kulkowymi, prymitywne zawory ciśnieniowe - zaworami sterowanymi krzywką i wprowadził przepustnicę długo przed firmami Indian czy też Harley.
Firma Merkela została kupiona przez Light Manufacturing Company w 1909 i w całości przeniesiona do Pottstown w Pensylwanii, gdzie wdrożono produkcję modeli "Merkel Light" a następnie "The Flying Merkel". Joseph Merkel zajął się ulepszaniem ramy, zawieszenia i silnika. Utalentowany mechanik i zarazem kierowca nazwiskiem Maldwyn Jones wystartował na motocyklu Merkela i pobił w wyścigu na 10 mil słynnego Erwina G. Bakera o przezwisku Cannonball ("Kula armatnia"). W kolejnym roku Jones przeszedł na zawodowstwo i stał się championem wyścigów motocyklowych, zapewniając sławę marce Flying Merkel.
W 1911 wytwórnia została wykupiona przez Miami Cycle Manufacturing Company i produkcja motocykli Merkel została przeniesiona do Middletown Ohio. Niestety innowacyjność, jakość i sukcesy sportowe nie wystarczyły, by marka przetrwała kryzys wywołany wojną, kurczącym się rynkiem i rosnącą konkurencją. Ostatnie motocykle Flying Merkel zbudowano w roku 1917.
Listonosz z motocyklem Merkel, zdjęcie z roku 1912. Z www.the flyingmerkel.com