pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

[img] Adalberto Garelli uzyskał dyplom inżyniera w wieku 22 lat i poświęcił się doskonaleniu konstrukcji silnika dwusuwowego. Początkowo pracował dla Fiata, lecz w 1911 zdecydował się na samodzielną karierę. W 1913 powstał jego pierwszy motocykl z silnikiem 350 cm3 typu split-single, o bardzo nowatorskiej konstrukcji (po lewej). W latach 1914-1918 Garelli pracował dla kilku firm z branży motocyklowej. W tym czasie jego silnik 350 cm3 wygrał konkurs zorganizowany przez włoską armię i zapewnił mu kontrakt rządowy.

[img] Po pierwszej wojnie Garelli zaczął sam produkować motocykle. W 1922 we francuskim Grand Prix jego motocykle zajęły trzy pierwsze miejsca w klasie 350. 350-tka Garelliego pozostała w produkcji do 1926. Później Garelli zaczął wycofywać się z branży motocyklowej i w 1928 przestawił się całkowicie na produkcję zbrojeniową. Po drugiej wojnie Garelli powrócił do przemysłu motorowego jako producent silnika doczepnego Mosquito. Otworzył też filię we Francji. Mosquito wkrótce został jednym z najpopularniejszych silników tego typu. Pierwszy model z 1946, 38-A, miał moc 0,8 KM i ważył 4 kg. 38-B z roku 1953 był bardzo podobny, tylko nieco większy; pojemność zwiększono z 38,5 cm3 do 48cm3. W 1955 pojawił się model Centrimatic ze sprzęgłem odśrodkowym. Garelli, we współpracy z firmą Agrati, wprowadził też na rynek szereg ultralekkich motocykli, a od końca lat 60-tych produkował lekkie motorowery typu sportster.

[img] [img] [img] [img]