pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Motobecane 1926

Motobécane MB2, rzadko obecnie spotykany lekki dwusuwowy motocykl marki Motobécane z lat międzywojennych, z najwcześniejszego okresu działalności firmy. Firma Motobécane rozpoczęła swą działalność od opracowania w 1923 prostego motocykla 175 cm3 w dwu wersjach: wersji damskiej z obniżoną ramą (Motobécane Madame) i wersji męskiej (Motobécane Monsieur). Modele te bez większych zmian były produkowane do 1928. Ten egzemplarz to Motobécane Monsieur z 1926. Pojazd został odrestaurowany (więcej szczegółów na temat remontu).

[img]

Motobécane. Historia (w oparciu o artykuł Wikipedii)

Przez wiele lat Motobécane był największym francuskim producentem motocykli. Charles Benoit i Abel Bardin rozpoczęli współpracę w roku 1922, a ich pierwszy motocykl (powyżej) powstał w roku 1923.

[img] Do roku 1930 firma Motobécane dysponowała już serią motocykli, które pozwoliły jej osiągnąć czołową pozycję na francuskim rynku. W roku 1933 zaczęli produkować pierwszy motocykl czterosuwowy, z silnikiem o pojemności 250 cm3. W latach 30-tych produkowali motocykle z wzdłużnie ułożonym wałem napędowym i czterema cylindrami w układzie rzędowym, o pojemnościach 500 i 700 cm3. W tym czasie Motobécane zaczął startować w wyścigach. Udało im się zająć pierwsze miejsce w prestiżowym wyścigu Bol d'Or. Po drugiej wojnie firma produkowała jednocylindrowy motocykl D45, będący odpowiedzią na zapotrzebowanie na tanie środki transportu. Jego następcą był Z46 o unowocześnionym zawieszeniu. Jak większość europejskich producentów motocykli, w latach 60-tych Motobécane zaczął doświadczać trudności, gdy wzrosła konkurencja ze strony tanich już wtedy samochodów. Sprzedaż motocykli znacznie wtedy spadła. Wejście na rynek niedrogich i wydajnych motocykli japońskich również się do tego przyczyniło. Jednak Motobécane kontynuował produkcję lekkich dwucylindrowych motocykli 125 cm3 do lat 70-tych. Robiono też niewielkie ilości dwusuwowych trzycylindrowych motocykli 350 cm3 i 500 cm3. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych firma odniosła kilka znaczących sukcesów na wyścigach w klasie do 125 cm3; w roku 1980 zajmowała drugie miejsce w światowym rankingu liderów tej klasy pojemnościowej. Logo firmy przeszło z czasem wiele zmian: po lewej pokazano kilka jego wersji, od najstarszej zaczynając (u góry).

Motobécane był również ważnym producentem rowerów i mopedów we Francji (patrz: Mobylette). Firma zakończyła działalność w 1981. Została wykupiona przez koncern Yamaha i po restrukturyzacji w 1984 powróciła na rynek jako MBK i zajęła się produkcją skuterów.