pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

Lekki motocykl szwajcarskiej firmy Motosacoche z roku 1907. Motosacoche została założona w 1899 przez braci Henri'ego i Armanda Dufaux, w Genewie. Od roku 1900 Motosacoche produkowała niewielki silnik czterosuwowy umieszczony we własnej ramie, którą można było zamontować nawet w zwykłym rowerze. Wyglądało to trochę jak silnik w walizce (to właśnie w przybliżeniu oznacza nazwa "Motosacoche".

W 1910 Royal Enfield użył silnika Motosacoche 344 cm3, 2.75 KM w jednym ze swych modeli. Firma Motosacoche okazjonalnie dostarczała też silniki firmom takim jak Triumph, Ariel, Matchless i Brough-Superior, najpierw za pośrednictwem H & A Dufaux England Ltd, a od 1912 - Motosacoche Ltd (oddział w Wielkiej Brytanii). W swym najlepszym okresie firma Motosacoche miała wytwórnie w Szwajcarii, Francji and Włoszech i dostarczała silniki MAG licznym europejskim producentom, jak Clement, Condor, Imperia, Neander i Monet Goyon. Gdy w 1922 rozegrano pierwszy 24-godzinny wyścig Bol d'Or na przedmieściach Paryża, zwycięzca przejechał 750 mil (1206 kilometrów) na pięćsetce Motosacoche. W 1928 na trzysta pięćdziesiątce z silnikiem Motosacoche wystartował w Grand Prix Wal Handley, zdobywając dwa mistrzowskie tytuły. W późnych latach 20-tych do Motosacoche dołączył Bert le Vack, doświadczony kierowca wyścigowy. Zginął w wypadku w 1931, testując Motosacoche A50 na publicznej drodze w pobliżu szwajcarskiej fabryki. W latach 30-tych firma Motosacoche zaczęła przegrywać konkurencję z firmą Norton i stopniowo wycofała się z produkcji własnych motocykli. Ostatni model został zaprezentowany w 1947, ale nie wszedł do produkcji. In 1953 Richard Kuchen zaprojektował motocykl który był sprzedawany pod nazwą Motosacoche, ale nie odniósł większego sukcesu, i już w 1956 produkcję wstrzymano. Dłużej utrzymała się produkcja stacjonarnych i przemysłowych silników MAG.

[img]

Motosacoche. Zdjęcie z 1905

"W 1899 bracia Henry i Armand Dufaux z Genewy zaprojektowali niewielki silnik czerosuwowy w poręcznej obudowie, który można było dołączyć do zwykłego roweru (...) W 1905 firmę przekształcono w spółkę akcyjną z siedzibą przy Rue Acacias w Genewie. Bracia Dufaux wkrótce wycofali się z niej i zajęli branżą lotniczą. Silniki Motosacoche stopniowo stawały się większe i potężniejsze, i wkrótce zarzucono ideę montowania ich w pojazdach z napędem pedałowym. Firma Motosacoche zaczęła budować całe motocykle i sprzedawać pod własną marką, a zarazem budowała silniki MAG (Motosacoche/ Acacias/ Geneve) na użytek wielu znanych producentów we Francji, Wielkiej Brytanii, w Niemczech, Austrii i we Włoszech. We Francji i we Włoszech produkowano nawet silniki MAG na licencji" z www.albisteam

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img]