pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Murray of Ohio - historia

Murray Ohio Manufacturing Company powstała w 1919 roku, aby produkować błotniki, baki i inne części samochodowe. Fabryka działała pod nadzorem UAW, związku zawodowego pracowników branży lotniczej i samochodowej. W połowie lat trzydziestych Murray Ohio zaczął produkować rowery. Zajęli się również wytwarzaniem aut na pedały oraz wentylatorów elektrycznych. Do roku 1939 Murray wszystkie swoje produkty przekazywał do dystrybucji innym firmom, w szczególności sieci domów towarowych Sears, Roebuck & Co., nie opatrując towarów własnym znakiem firmowym.

W 1939 Murray wprowadził na rynek rower Merkury w serii Pacemaker, stylizowany przez Wiktora Schreckengosta. Rower był jednak dość drogi i sprzedaż nie była duża. W limitowanych seriach budowano go do 1942, kiedy wojna przerwała produkcję tego typu ekskluzywnych towarów.

[img]

Po wojnie Murray skoncentrował się na produkcji powszechnie dostępnych rowerów dla dzieci, w przystępnych cenach, zaczął też firmować je własnym logo. W latach 50-tych firma opuściła Cleveland i przeniosła się na południe; nowa fabryka powstała w Lawrenceburg w stanie Tennessee, a biura umieszczono w Brentwood, Tennessee. Fabryka w Lawrenceburg rozpoczęła działalność w 1956 i w ciągu kolejnych dekad rozrosła się do jednej z największych tego typu wytwórni w kraju: 173 000 metrów kwadratowych pod dachem. Sprzedaż rowerów dziecięcych wzrosła bardzo w 1965, gdy Murray wprowadził na rynek model Wildcat, stylizowany na choppera, z wysoką kierownicą i błotnikiem zdobionym płomieniami. To również był projekt Schreckengosta. Pojawiło się jeszcze kilka modeli w tej serii, a potem - w 1977 - Murray wprowadził na rynek swojego BMX-a.

W latach 80-tych obroty zaczęły spadać. Murray próbował temu przeciwdziałać sprzedając rowery w sieciach tanich dyskontów, jak Target, K-Mart czy Wal-Mart. W czerwcu 1988 firmę Murray Ohio Manufacturing Company nabyła brytyjska grupa kapitałowa Tomkins plc. Ostatecznym ciosem dla Murray'a, tak jak dla innych istniejących jeszcze w USA producentów rowerów, okazała się decyzja Sądu Najwyższego z 1996, która nie pozwoliła ograniczyć importu z Chin. W ciągu trzech lat pozostali rodzimi producenci - był to Murray, Huffy Bicycle oraz Roadmaster - zakończyli produkcję rowerów na terenie Stanów Zjednoczonych.

W 1998 Murray przeniósł produkcję rowerów do Missisipi, a w 1999 zakończył ją ostatecznie. W roku 2000 marka Murray została zakupiona przez Pacific Cycle, dystrybutora rowerów z Tajwanu i Chin. Pod tą nazwą Pacific Cycle sprzedawała rowery produkcji chińskiej. Później firma Pacific Cycle została wykupiona przez Dorel Industries.