pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

New Hudson Autocycle z 1956. Motorower z silnikiem Villiersa, reklamowany jako „najbardziej ekonomiczny na świecie”. Ponieważ firma New Hudson została wykupiona przez BSA pod koniec drugiej wojny światowej, w latach 50-tych ten model był robiony przez BSA w ich fabryce na Armoury Road.

[img] New Hudson to firma założona w ostatniej dekadzie XVIII wieku w Birmingham przez George'a Pattersona. Patterson zaczął od produkcji rowerów, a w 1903 zbudował pierwszy motocykl z silnikiem Minerva lub – według innych źródeł – DeDijon. Jego motocykle nie zdobyły popularności i Patterson zarzucił pomysł aż do roku 1910. Wtedy po przeniesieniu wytwórni z ulicy Icknield Street na Summer Hill Street rozpoczęto produkcję dwóch modeli z silnikami JAP. W 1911 Patterson wdrożył produkcję własnego silnika i od 1913 zrezygnował ze współpracy z firmą JAP. Później New Hudson okazjonalnie korzystał też z silników MAG, budując pojazdy trójkołowe. Silniki firmy New Hudson były w większości dwusuwowe, w 1922 pojawił się pierwszy czterosuw.

[img]

W latach 1910 -1932, za wyjątkiem czasu trwania pierwszej wojny światowej (od 1915 do 1919 New Hudson robił tylko amunicję i rowery) firma wytwarzała średnio około 2000 motocykli rocznie. Wkrótce po zakończeniu pierwszej wojny Patterson, który stracił syna na froncie, a drugi z jego synów został kaleką, zdecydował się sprzedać firmę. Nabywcą był H.J. Bructon, który kontynuował produkcję motocykli aż do Wielkiego Kryzysu. Najlepszym rokiem dla marki New Hudson był 1927, kiedy to Jimmy Gurthie zajął drugie miejsce w klasie Senior TT, a Bert le Vack na maszynie z silnikiem 500 cm3 pobił rekord prędkości na torze w Brooklands, przekraczając 100 mil na godzinę (160 km/h). W 1932 sprzedaż spadła poniżej granicy opłacalności. Firma zrezygnowała z motocykli i zajęła się rowerami oraz produkcją części do samochodów, przede wszystkim hamulców Girling. W 1940 dział rowerowy New Hudson zaczął produkcję modelu Autocycle, motoroweru z silnikiem Villiersa 98 cm3, który okazał się sukcesem.

[img] W 1943 - według innych źródeł, 1945 - firma BSA kupiła ten pojazd wraz z całą wytwórnią (dział hamulców stał się odrębną firmą i przeszedł na własność Josepha Lucasa). Po drugiej wojnie BSA wznowiło produkcję New Hudson Autocycle, zachowując nazwę marki. W 1949 Autocycle został poddany przeróbkom, by dostosować go do silnika Villersa F2 99 cm3. W 1956 dokonano jego gruntownej modernizacji. Pozostał na rynku do 1958.

[thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_7.jpg] [thumb:img_8.jpg]

[thumb:img_9.jpg] [thumb:img_10.jpg] [thumb:img_11.jpg] [thumb:img_12.jpg]

[thumb:img_13.jpg] [thumb:img_14.jpg] [thumb:img_15.jpg]

[thumb:img_16.jpg] Reklama w szkolnym magazynie opublikowana w grudniu 1944 (kliknij by powiekszyć)