Rower Victoria z niemieckim silnikiem doczepnym Nordap (Velmo) mocowanym na przednim kole. Patrz też: Victoria z silnikiem Sachs
Ta fascynująca konstrukcja to jeden z najrzadszych i najbardziej poszukiwanych niemieckich silników rowerowych. W swoim czasie nie cieszył się wielkim powodzeniem, teraz jest legendą. W odróżnieniu od znacznie bardziej rozpowszechnionego silnika Cyclemaster, montowanego przy tylnym kole, unikalny silnik Nordap był umieszczany przy kole przednim. Ten silnik Nordap został zamontowany w odrestaurowanym rowerze marki Victoria.
Silnik NORDAP-VELMO
Ten nietypowy silnik doczepny produkcji firmy Velmo-Motoren GMbH z Hamburga zadebiutował na niemieckiej wystawie IFMA w roku 1951. Publiczności zaprezentowano silnik zamocowany w piaście przedniego koła, ze zbiornikiem paliwa ulokowanym nad błotnikiem. Kiedy jednak silnik rok później wszedł na rynek, poczatkowo był sprzedawany z oddzielnym, cylindrycznym zbiornikiem mocowanym do kierownicy. Charakterystyczny zbiornik w kształcie siodła pojawił się później. Jedyną różnicę między silnikami Nordap a silnikami Velmo stanowi ich nazwa. Silniki były eksportowane pod nazwą Velmo, natomiast na rynku krajowym sprzedawano ten produkt z etykietą Nordap. Silnik Nordap-Velmo opracowano z myślą o konkurowaniu z silnikami Cyclemaster, które produkowano w Niemczech na licencji i sprzedawano je montowane na niemieckich rowerach Rabeneick.