![[img]](/file/nsu_1925/img_1.jpg)
Motocykl NSU z roku 1925, 219 cm3.
„NSU, jeszcze jedna firma motocyklowa o korzeniach w branży rowerowej, wyprodukowała swój pierwszy zmotoryzowany jednoślad w 1900. Fabrykę w Neckarsulm otworzył Christian Schmidt (po lewej), początkowo jako wytwórnię maszyn dziewiarskich. (...) Na początku firma NSU korzystała z silników Zedel, lecz ciągu kilku lat rozpoczęła produkcję własnych silników i jako jedna z pierwszych wprowadziła dwustopniową skrzynię biegów. Pierwszy motocykl wyprodukowany w całości przez NSU został zaprojektowany w 1903 przez Karla Schmidta, syna założyciela. Pojazd był wyposażony w silnik 329 cm3 o mocy 2½ KM i był wielkim sukcesem, jak na tamte czasy; do 1905 sprzedano ponad 2000 egzemplarzy. NSU zdobyło wtedy mocną pozycję na brytyjskim rynku; przed pierwszą wojną tylko Indian sprzedawał tam więcej motocykli. Natychmiast po wojnie NSU wznowiło produkcję. W latach 20-tych firma oferowała szereg motocykli z silnikami czterosuwowymi, jednocylindrowymi.
Stopniowo przechodzono przy tym od systemu IOE do nowocześniejszych konstrukcji dolnozaworowych - pierwszą maszyną tego typu był 251R z 1924. Zrezygnowano też z napędu pasowego i wprowadzono łańcuch. W 1928 pojawiła się rodzina nowych modeli turystycznych; ich prekursorem był 251T. Po nim pojawiły się kolejne odmiany, w tym 301T, który zadebiutował w 1929. Jego silnik o pojemności 298 cm3 - był to pierwszy motocykl NSU w tej klasie pojemnościowej - dawał moc 7 KM, co pozwalało uzyskać prędkość 58 mil na godzinę. Do roku 1930 wyprodukowano łącznie 9337 sztuk tego motocykla.“(z bonhams.com)
NSU na Industriadzie 2016:
![[img]](/file/nsu_1925/img_32.jpg)


![[thumb:img_2.jpg]](/file/nsu_1925/img_2_t.jpg)
![[thumb:img_3.jpg]](/file/nsu_1925/img_3_t.jpg)
![[thumb:img_4.jpg]](/file/nsu_1925/img_4_t.jpg)
![[thumb:img_5.jpg]](/file/nsu_1925/img_5_t.jpg)
![[thumb:img_6.jpg]](/file/nsu_1925/img_6_t.jpg)
![[thumb:img_7.jpg]](/file/nsu_1925/img_7_t.jpg)
![[thumb:img_8.jpg]](/file/nsu_1925/img_8_t.jpg)
![[thumb:img_9.jpg]](/file/nsu_1925/img_9_t.jpg)
![[thumb:img_10.jpg]](/file/nsu_1925/img_10_t.jpg)
![[thumb:img_11.jpg]](/file/nsu_1925/img_11_t.jpg)
![[thumb:img_12.jpg]](/file/nsu_1925/img_12_t.jpg)
![[thumb:img_13.jpg]](/file/nsu_1925/img_13_t.jpg)
![[thumb:img_14.jpg]](/file/nsu_1925/img_14_t.jpg)
![[thumb:img_15.jpg]](/file/nsu_1925/img_15_t.jpg)
![[thumb:img_16.jpg]](/file/nsu_1925/img_16_t.jpg)
![[thumb:img_17.jpg]](/file/nsu_1925/img_17_t.jpg)
![[thumb:img_18.jpg]](/file/nsu_1925/img_18_t.jpg)
![[thumb:img_19.jpg]](/file/nsu_1925/img_19_t.jpg)
![[thumb:img_20.jpg]](/file/nsu_1925/img_20_t.jpg)
![[thumb:img_21.jpg]](/file/nsu_1925/img_21_t.jpg)
![[thumb:img_22.jpg]](/file/nsu_1925/img_22_t.jpg)
![[thumb:img_23.jpg]](/file/nsu_1925/img_23_t.jpg)
![[thumb:img_24.jpg]](/file/nsu_1925/img_24_t.jpg)
![[thumb:img_25.jpg]](/file/nsu_1925/img_25_t.jpg)
![[thumb:img_26.jpg]](/file/nsu_1925/img_26_t.jpg)
![[thumb:img_27.jpg]](/file/nsu_1925/img_27_t.jpg)
![[thumb:img_28.jpg]](/file/nsu_1925/img_28_t.jpg)
![[thumb:img_29.jpg]](/file/nsu_1925/img_29_t.jpg)