Motocykl NSU z roku 1925, 219 cm3.
„NSU, jeszcze jedna firma motocyklowa o korzeniach w branży rowerowej, wyprodukowała swój pierwszy zmotoryzowany jednoślad w 1900. Fabrykę w Neckarsulm otworzył Christian Schmidt (po lewej), początkowo jako wytwórnię maszyn dziewiarskich. (...) Na początku firma NSU korzystała z silników Zedel, lecz ciągu kilku lat rozpoczęła produkcję własnych silników i jako jedna z pierwszych wprowadziła dwustopniową skrzynię biegów. Pierwszy motocykl wyprodukowany w całości przez NSU został zaprojektowany w 1903 przez Karla Schmidta, syna założyciela. Pojazd był wyposażony w silnik 329 cm3 o mocy 2½ KM i był wielkim sukcesem, jak na tamte czasy; do 1905 sprzedano ponad 2000 egzemplarzy. NSU zdobyło wtedy mocną pozycję na brytyjskim rynku; przed pierwszą wojną tylko Indian sprzedawał tam więcej motocykli. Natychmiast po wojnie NSU wznowiło produkcję. W latach 20-tych firma oferowała szereg motocykli z silnikami czterosuwowymi, jednocylindrowymi.
Stopniowo przechodzono przy tym od systemu IOE do nowocześniejszych konstrukcji dolnozaworowych - pierwszą maszyną tego typu był 251R z 1924. Zrezygnowano też z napędu pasowego i wprowadzono łańcuch. W 1928 pojawiła się rodzina nowych modeli turystycznych; ich prekursorem był 251T. Po nim pojawiły się kolejne odmiany, w tym 301T, który zadebiutował w 1929. Jego silnik o pojemności 298 cm3 - był to pierwszy motocykl NSU w tej klasie pojemnościowej - dawał moc 7 KM, co pozwalało uzyskać prędkość 58 mil na godzinę. Do roku 1930 wyprodukowano łącznie 9337 sztuk tego motocykla.“(z bonhams.com)
NSU na Industriadzie 2016: