pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

OK Supreme - JAP 1934. Man TT Special

[img]

Motocykl wyścigowy z roku 1934, pozostawiony na długi czas na wyspie Man, skąd został sprowadzony. Zachował się zapasowy silnik w specjalnej skrzynce, dołączony do motocykla; patrz sekcja JAP silnik

OK Supreme

Motocykle OK Supreme produkowane były w Birmingham w latach 1926-1939. OK Supreme Company of Birmingham to była firma rodzinna, prowadzona przez Ernesta Humphriesa, jego syna Johna oraz córki: Fredę i Alicję. Firma powstała w roku 1926, gdy rozpadła się spółka Humphries-Dawes, od roku 1911 zajmująca się wytwarzaniem motocykli OK. Partner Ernesta Humphriesa, Fred Davies, postanowił wtedy skoncentrować się na produkcji rowerów i motorowerów. Natomiast rodzina Humphriesów zajęła się opracowaniem linii motocykli sportowych. Przed pierwszą wojną motocykle OK Supreme były zaopatrywane w silniki De DIon, Minerva, Precision i Green. Póżniej firma zaczęła stosować własny silnik dwusuwowy o pojemności 292 cm3 oraz silniki Blackbourne, zarówno górno- jak i dolnozaworowe. Wprowadzono też motocykl 348 cm3 z silnikiem Bradshaw, z chłodzeniem olejowym, oraz kilka motocykli z silnikami JAP, od 246 cm3 do 496 cm3. Sławny stał się wyścigowy model 248 cm3. W 1922 Walter Handley, występujący w klasie 250 cm3, wygrał etap Isle of Man TT jadąc z prędkością 51 mil na godzinę na takim właśnie motocyklu OK Supreme z silnikiem Blackbourne.

Od połowy lat 20-tych wyścigowe motocykle OK Supreme były zaopatrywane przede wszystkim w silniki JAP, choć na początku lat 30-tych firma stosowała też własny silnik dwusuwowy 248 cm3, nadal korzystając z silników JAP przy większych pojemnościach. Ostatnie modele OK Supreme to były jednocylindrówki 248, 348 i 498 cm3, wszystkie z silnikami JAP. Pojawił się też model z silnikiem OHC (górnozaworowy nowszej konstrukcji, z wałkiem rozrządu nad głowicą) o pojemności 348 cm3.

Produkcję zawieszono w roku 1939, lecz motocykl pozostał jeszcze przez rok w katalogach sprzedaży. Później pewna liczba wyścigówek klasy 350 z silnikiem JAP była jeszcze dostępna u Johna Humphriesa, aż do jego śmierci w 1946.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]