Adam Opel, syn kowala, rzemieślnik terminujący kolejno w kilku zagranicznych warsztatach, w 1862 zdecydował się osiąść w rodzinnym Rüsselsheim i zająć się produkcją maszyn do szycia o konstrukcji własnego pomysłu. Firma rozwijała się szybko. W 1886 Adam, ojciec pięciu synów zafascynowanych kolarstwem i wyścigami, równolegle do produkcji maszyn do szycia rozpoczął produkcję rowerów. Po 40 latach Opel był już uznawany za największego producenta rowerów na świecie.
Adam Opel zmarł w 1895, w dość młodym wieku 58 lat. Firmę przejęła wtedy jego żona, Sophie, i poprowadziła ją wraz z synami. Rowerowy boom skończył się nagle w 1898, co nie ułatwiło jej zadania. Jednak firma dała sobie radę i utrzymała poziom zatrudnienia, wprowadzając nowe produkty. Pierwszy automobil Opla powstał w 1899. Od 1903 Opel zaczął produkować własne silniki, a w 1909 rozpoczął produkcję pierwszego samochodu w przystępnej cenie, przeznaczonego do masowego użytku. Wytwórnia rowerów również rozbudowała się i unowocześniła, w połowie lat 20-tych osiągając zdolność produkcji 4 tys. rowerów dziennie. W latach 30-tych rynek zaczął się zmieniać. Między rokiem 1929 a 1931 rodzina Oplów stopniowo wyprzedała swą firmę. Główna fabryka, Adam Opel AG, stała się oddziałem General Motors.
W 1936 dział rowerowy Opla został sprzedany NSU z Neckarsulm, firmie, która zaczęła produkować rowery w mniej więcej tym samym czasie, co Opel. Łącznie Opel wyprodukował 2,5 miliona rowerów, sprzedawanych pod różnymi nazwami handlowymi.