![[img]](/file/puch_500/img_1.jpg)
Motocykl Steyr-Daimler-Puch 250 cm3 z lat trzydziestych. Pojazd przeszedł renowację (więcej informacji). Model S4 produkowano od 1934 do 1942. Do 1938 powstało 7600 sztuk, liczba późniejszych egzemplarzy nie jest znana. Silnik dwusuwowy jednocylindrowy, dwutłokowy z widlastym korbowodem i wspólną komorą spalania, 248 cm3. Czterostopniowa skrzynia biegów. Moc: 10,5 KM, prędkość maksymalna: 110 km/h, ciężar: 128 kg. Malowanie; czarne, nie oferowano innych wersji kolorystycznych. Pojemność baku: 13 l. Zużycie paliwa: na 100 km 3,1 l. benzyny i 0,25 l. oleju. W 1935 skórzane siodło zostało zastąpione gumowym. W 1937 płaska rura wydechowa zakończona "rybią płetwą" została zastąpiona okrągłą z podobną końcówką, z wytłoczonym logo. W 1938 wprowadzono większą kierownicę i usunięto jedną z dwu skrzynek narzędziowych. W czasie trwania produkcji było też kilka zmian dotyczących przedniego światła (najpierw stosowano lampę Boscha, potem Siemensa) i prędkościomierza (używano kilku typów prędkościomierza Veigla). Cena pojazdu wynosiła 1580 szylingów austriackich.
![[img]](/file/puch_500/img_2.jpg)
Schemat działania silnika modelu S4
"Firma Puch, motocyklowa część austriackiego imperium Steyr-Daimler-Puch, swój pierwszy motocykl zbudowała na początku XX wieku. Z Daimlerem połączyła się w 1928, a z firmą Steyr w 1934. We wczesnym okresie swej działalności Puch budował też samochody, pojazdy dostawcze i lokomotywy, lecz największym jego sukcesem była produkcja dwusuwowych motocykli z silnikami typu split-single, dwutłokowych ze wspólną komorą spalania, które opracował w latach 20-tych. Jednym z jego najbardziej udanych i najpopularniejszych modeli był S4 o pojemności 250 cm3, dostępny też w wersji wyścigowej. Konstrukcja silnika była już wtedy w pełni dopracowana i S4 oferował idealny kompromis między ekonomią jazdy a mocą maszyny. W latach 30-tych Puch miał też w ofercie czterosuwy, lecz po drugiej wojnie światowej budował już tylko motocykle z dwusuwowymi silnikami split-single, o pojemnościach 125, 150, 175 i 250cm3, w wersjach turystycznych i sportowych. Z pewnymi modyfikacjami dotyczącymi zawieszenia, ten bazowy typ motocykla Puch pozostał w produkcji aż do lat 60-tych." z bonhams.com


![[img]](/file/puch_500/img_3_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_4_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_5_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_6_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_7_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_8_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_9_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_10_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_11_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_12_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_13_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_14_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_15_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_16_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_17_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_18_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_19_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_20_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_21_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_22_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_23_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_24_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_25_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_26_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_27_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_28_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_29_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_30_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_31_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_32_t.jpg)
![[img]](/file/puch_500/img_33_t.jpg)