pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

Imme R100 był lekkim motocyklem produkowanym w latach 1948-1951 przez Norberta Riedla. Był to jeden z najodważniejszych projektów tej dekady. Uroda motocykla leży w prostocie konstrukcji; widelec i tylne zawieszenie są jednostronne, silnik osadzony jest w otwartej stalowej ramie rurowej, która służy zarazem za rurę wydechową, a przekroje wszystkich rur są równe – 40mm średnicy. Motocykl wyposażony był w trójstopniową skrzynię biegów bez biegu jałowego. Dwusuwowy jednocylindrowy silnik 99 cm3 o jajowatym kształcie, z głowicą zintegrowaną z cylindrem, pozwalał uzyskać moc 4,4 KM przy 5800 obr/min. Był to bardzo dobry wynik jak na tamte czasy. Koła przednie i tylne były wymienne, montowane do ramy od lewej strony. Do zdjęcia koła wystarczało odkręcenie trzech nakrętek.

[img] Podczas drugiej wojny światowej Norbert Riedel zaprojektował silnik rozruchowy do pierwszych odrzutowych myśliwców Luftwaffe. Ponieważ armia amerykańska potrzebowała tych silników, Amerykanie dostarczyli Riedlowi narzędzia i materiały potrzebne do ich produkcji, umożliwiając mu tym samym pracę nad motocyklem R100. Prototyp był gotowy w lecie 1947. Pojazd musiał być tani, łatwy w budowie, trzeba też było zmierzyć się z problemem braku materiałów; niemieckie huty zostały zniszczone w czasie wojny. To właśnie dlatego w R100 użyto rur tylko o jednej średnicy. W okolicach Bożego Narodzenia 1947 zaczęły się jazdy próbne, po których do projektu dodano jeszcze amortyzator. W 1948 Riedel zarejestrował swoją firmę, Riedel AG, i otworzył zakład w Immestadt w Bawarii. Motocykl otrzymał nazwę „Imme” a że słowo to w języku niemieckim oznacza pszczołę, powstało charakterystyczne uskrzydlone logo. Produkcję rozpoczęto w 1948, lecz w tym pierwszym roku powstało tylko 80 pojazdów. Podstawowa wersja Imme, pozbawiona akumulatora, prędkościomierza i centralnej stopki kosztowała 775 marek. Siodełko dla pasażera oraz koło zapasowe były wyposażeniem dodatkowym. Wszystkie motocykle Imme z tego wczesnego okresu były czerwone. W 1950 powstała lepiej wyposażona wersja „eksportowa”, z akumulatorem, klaksonem, centralną stopką, prędkościomierzem i wygodniejszym siodełkiem, Imme w wersji Export kosztował 850 marek. Był dostępny również w kolorze czarnym i zielonym i miał szparunki, a niektóre elementy były chromowane. W 1950 produkcja osiągnęła poziom 1000 sztuk miesięcznie, do jesieni tego roku udało się już sprzedać 10 tys. egzemplarzy. Było to zgodne z planami kierownictwa firmy, które zakładały niewielką zyskowność, za to dużą sprzedaż. Firma Riedla sprzedawała też swe silniki do pojazdów dla inwalidów budowanych przez Fritza Fenda; zastąpiły w nich stosowane wcześniej silniki Fichtel & Sachs. Jednak mimo dużej sprzedaży firma zaczęła ponosić straty z powodu konieczności wykonywania napraw gwarancyjnych; w motocyklach Imme częste były awarie mechanizmu wolnobiegowego używanego przy rozruchu. Riedel naprawił tę wadę poczynając od wersji zwanej modelem D, jednak zyski ze sprzedaży nadal nie równoważyły kosztów związanych z naprawami gwarancyjnymi i w końcu roku 1950 firma Riedel AG upadła. Riedel chciał powrócić na rynek z nowym, większym motocyklem Imme – w tym czasie opracował swój silnik w wersji 150 cm3 – jednak plany te nie powiodły się i w 1951 produkcja motocykli Imme została ostatecznie zakończona.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]