pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Rokon Trail Breaker

[img]

Rokon Trail-Breaker, motocykl terenowy z napędem na oba koła. Całą amortyzację tego modelu stanowią jego grube, traktorowe opony. Pełne koła wykonane z lekkiego stopu były dodatkowymi zbiornikami, w których można było umieścić paliwo lub wodę w roli balastu. Po opróżnieniu zbiorników koła stawały się pływakami, dzięki czemu motocykl mógł unosić się na powierzchni wody. Początkowo był wyposażony w silnik Chryslera do motorówek, 134 cm3, którego rozruch był wykonywany z pomocą linki. Potem wprowadzono dwusuwowy silnik Sachsa 340 cm3 wraz z automatyczną skrzynią biegów, obecnie zaś firma korzysta z silników Hondy i Kohlera o mocy ok. 6 KM. Trail-Breakery były powolnymi pojazdami przeznaczonymi do poruszania się w ekstremalnie trudnym terenie. Niektóre modele rozwijają prędkość do 35 mil na godzinę, na ogół jednak ich maksymalna prędkość nie przekracza 20 mil (32 km/h). Gdy wjeżdżają na bardzo strome zbocza, ich prędkość może spaść nawet do 1 km/h.

[img]

Historia Trail-Breakera zaczęła się w 1958 roku, gdy Charles Fehn z San Bernardino w Kalifornii zajął się opracowaniem motocykla do jazdy w trudnym terenie, grząskim i nierównym. Jego projektem zainteresował się J. B. Nethercutt, właściciel Merle Norman Cosmetics. Założył firmę Nethercutt Industrial Corporation i rozpoczął produkcję tych niezwykłych pojazdów w Sylmar w Kalifornii, korzystając z silników Maico, Jlo i z silnika West Bend do gokartów. Najlepszym z jego dystrybutorów był Orla Larsen z Vermont, prawdziwy entuzjasta tej maszyny. W 1963 Larsen założył własną firmę i nazwał ją Rokon. Nethercutt wkrótce stracił zainteresowanie motocyklem i w styczniu 1964 sprzedał firmie Rokon Inc. prawa do marki i całe wyposażenie zakładu. Do końca 1964 sprzedaż była nadal prowadzona w Kalifornii, potem Larsen przeniósł wszystko do Vermont. Rok 1965 był dla firmy Rokon rokiem reorganizacji i wprowadzania ulepszeń w motocyklu. Aby upewnić się, że motocykl będzie naprawdę niezawodny w terenie, Larsen zorganizował sobie zespół testerów złożony ze studentów. Młodzi ludzie dostawali po 2 dolary za godzinę za jeżdżenie obciążonymi Trail-Breakerami po zboczach góry Mount Snow, aż coś pękło. Na podstawie tych doświadczeń motocykle były modyfikowane. W 1966 wdrożono produkcję. W tym samym roku, nieco później, hamulec bębnowy został zastąpiony dyskowym; Trail-Breaker był pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem, który go otrzymał. W 1967 Rokon wyprodukował już 150 sztuk motocykli, a sprzedaż wciąż rosła. Firma potrzebowała większego zaplecza produkcyjnego, dlatego też w styczniu 1969 Rokon przeniósł się do Keene w New Hampshire, gdzie ma swą siedzibę po dziś dzień. Obecnie firma proponuje modele terenowe Trail-Breaker (poniżej), Ranger i Scout.

[img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img]