pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Kr. Saar ja Ko Tempo

[img]

Tempo, przedwojenny motocykl z Kr. Saar ja Ko w Estonii. Ten model wyposażono w silnik Villiers 122cm3. Motocykl długo pozostawał niezidentyfikowany. Został rozpoznany dzięki pomocy pana Meelisa Remmela z klubu miłośników zabytkowych motocykli w Estonii. Pod koniec lat 30-tych w fabryce Kr. Saar ja Ko w Tallinie powstało kilka krótkich serii motocykli, z użyciem różnych silników. Ramy robiono w Estonii, a pozostałe części zamawiano z brytyjskich i niemieckich katalogów tak by pozyskać niedrogi motocykl.

"KR. SAAR & KO (1934-1941) to była jedna z największych wytwórni rowerów w przedwojennej Estonii. Jej założyciel, Kristjan Saar po latach handlu rowerami zdawał sobie dobrze sprawę z zapotrzebowania na krajową produkcję. Import z zagranicy obłożony był wysokimi cłami, krajowe wytwórnie mogły liczyć na większe profity. W drugiej połowie lat 30-tych liczba budowanych w Estonii jednośladów zaczęła szybko wzrastać. Fabryka wytwarzająca markę "Saar" została założona ok. roku 1934, a prowadził ją syn Kristjana, Otto. Gdy firma pozyskała prawa do sprzedaży popularnych rowerowych silników Sachs oraz Villiers, marzenia o budowie własnego motocykla zaczęły nabierać kształtu. Mówi się, że inicjatywa wyszła od kilku entusjastycznie nastawionych pracowników fabryki, a nie od jej właścicieli. W celu przestestowania, a także zareklamowania konstrukcji zbudowano najpierw kilka maszyn, na których startował w zawodach fabryczny kierowca, Leo Seeman. Motocykle Saar były konstrukcjami typowymi dla swych czasów, podobnymi do innych europejskich motocykli zbudowanych na bazie silnika F&S 98cc lub Villiersa 8D. Wielkość produkcji nie jest dokładnie znana, jako że większość dokumentów przepadła w wojennym zamieszaniu. Największa brana pod uwagę liczba to około 350 sztuk. Powstały też dwa prototypy nieco cięższych motocykli z silnkami Villiersa 200cc oraz 250cc. Ten drugi odkryto kilka lat temu w Tallinie, ukryty na zamurowanym strychu. Produkcja motocykli marki Saar zakończyła się ostatecznie w 1940. W tymj roku powstało ledwie siedem ostatnich egzemplarzy, z czego trzy ukończono krótko po nacjonalizacji zakładu zagarniętego przez sowieckie imperium ." Meelis Remmel

[img] Oryginalne logo fabryki Kr. Saar ja Ko. Pochodzi z jedynego dobrze zachowanego egzemplarza modelu Tempo, jaki jest obecnie znany w Estonii. Podziękowania za zdjęcie oraz reklamę motocykla Tempo (poniżej) dla Meelisa Remmela

[thumb:img_2.jpg] [thumb:img_3.jpg] [thumb:img_4.jpg] [thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_7.jpg] [img]