Współczesny tandem rowerowy z silnikiem. Pojazd produkcji holenderskiej.
Początki firmy sięgają roku 1917, kiedy panowie Schakel, Verbeek i Krijgsman założyli w Apeldoorn spółkę, by zająć się handlem rowerami oraz częściami rowerowymi. W tym samym roku kupili firmę Reuvers z Nijmegen, przy okazji nabywając prawa do trzech nazw handlowych: Sparta, Roman oraz Banner. W 1918 Krijgsman odszedł na emeryturę, a kierownictwo przejął Leedert Schakel. W ciągu następnych pięciu lat Schakel spłacił wspólników i stał się wyłącznym właścicielem firmy. Pierwszy rower Sparta został zbudowany w 1920, a 1927 w Appeldorn powstała nowa fabryka, w której produkowano rowery, wózki mleczarskie, bagażowe trójkołowce i tym podobne.
W latach 30-tych firma, w tym czasie znana jako "Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek, Firma Verbeek & Schakel" zajęła się produkcją pojazdów motorowych. Ich pierwszy motorower z silnikiem Sachs 78 cm3 powstał w 1931. Wkrótce mieli w ofercie 18 typów rowerów - damskich, męskich, dziecięcych, bagażowych itp - z których część zaopatrzona była w silniki. Produkowali też lekkie motocykle z silnikami Villiersa, Sachsa oraz Ilo, 120 lub 125 cm3. Przedwojenne motocykle Sparta były naprawdę lekkie; ich waga własna nie przekraczała 60 kg, aby można było uniknąć płacenia podatku drogowego.
Po drugiej wojnie światowej Sparta musiała odbudować swoją fabrykę. W 1945 wznowiono produkcję rowerów, najpierw w małych ilościach z powodu braku materiałów. Do roku 1958 Sparta produkowała rowery, motocykle i mopedy z własnymi silnikami. Poźniej zdecydowała się zrezygnować z własnych silników na rzecz silników Sachs. Pod koniec lat 90-tych zaczęli eksperymentować z rowerami elektrycznymi. W tym czasie Sparta stała się częścią grupy Accell. Firma produkuje rowery po dziś dzień, a jej specjalnością są rowery z silnikami elektrycznymi.