pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Terrot G 1925

[img]

Terrot typ G z 1925, z silnikiem JAP 350 cm3, 3,5 KM.

Terrot to francuski producent motocykli z miasta Dijon, działający w latach 1902-1961. Charles Terrot i Wilhelm Stücklen założyli warsztat mechaniczny w Cannstatt w Niemczech w 1862, a w 1887 Charles Terrot otworzył oddział w Dijon. W 1890 wytwórnia w Dijon zaczęła robić rowery. Pierwsze pojazdy zmotoryzowane tej firmy to były trój- i czterokołowce z silnikami De Dion.

[img] W 1902 powstał pierwszy motocykl firmy Terrot, napędzany szwajcarskim silnikiem Zedel o mocy 2 KM. Miał pochylony cylinder, za to poziome żebrowanie. Układ ten stosowano przez kilka następnych lat, aż w 1905 wprowadzono pierwszy widlasty silnik dwucylindrowy. Tylny cylinder ustawiony był w pionie, przedni – pochylony. Ten motocykl, jak jego poprzednik, miał napęd pasowy, a do tego – w odróżnieniu od poprzedniego - trzystopniową tylną piastę. Od 1915 Terrot dostarczał motocykli 500 cm3 armii francuskiej. Po zakończeniu pierwszej wojny światowej zajął się produkcją dwusuwów z własnymi silnikami; w 1921 na rynek trafiły dwa modele, model L (175 cm3) oraz model E (267 cm3). W 1925 ten ostatni rozwinął się w model F (250 cm3). Od 1923 Terrot sprzedawał również czterosuwy z silnikami JAP i Blackbourne. Najpierw pojawiła się trzystapięćdziesiątka z silnikiem JAP, a w 1927 dołączyła pięćsetka. W 1929 fabryka świętowała powstanie 100 000 motocykla. Wielki Kryzys sprawił, że firma zajęła się produkcją motorowerów.

[img] W 1931 Terrot zaczął brać udział w wyścigach motocyklowych i zdobył potrójne mistrzostwo Francji, w klasie 250, 350 i 500 cm3. W latach poprzedzających wybuch drugiej wojny Terrot zaopatrywał armię francuską w motocykle z wózkami bocznymi: model GT od 350 do 750 cm3 oraz model DT od 500 do 750 cm3 (obok: motocykl Terrot zarekwirowany przez armię niemiecką). W 1951 Terrot powrócił na rynek, wypuszczając swój pierwszy skuter. W latach 50-tych firma skoncentrowała się na rynku mopedów i lekkich motocykli. W 1958 przejął ją Peugeot, a w 1961 wytwórnię w Dijon ostatecznie zamknięto.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]