pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Triumph Engineering Co

[img] Początki firmy sięgają roku 1885, gdy Siegfrid Bettmann (po lewej) przeniósł się z niemieckiej Norymbergi do Coventry w Wielkiej Brytanii. W 1884 Bettmann założył w Londynie firmę handlową, S. Bettmann & Co. Import Export Agency. Na początku handlował rowerami, które sprzedawał pod własną marką. Importował też do w Anglii niemieckie maszyny do szycia. W 1886 Bettmann postanowił zmienić nazwę na bardziej ogólną; tak powstała firma Triumph Cycle Co. Rok później założył spółkę ze swym rodakiem z Norymbergi, Moritzem Schultze, i zmienił nazwę na New Triumph Co. Ltd. Schultze przekonał Bettmanna do pomysłu podjęcia własnej produkcji. W 1888 zakupili w Coventry budynek za pieniądze pożyczone od rodzin. Pierwsze rowery marki Triumph powstały w 1889. W 1896 Triumph otworzył wytwórnię w Norymberdze, by móc produkować rowery także w rodzinnym mieście obu wspólników. W 1898 podjęto decyzję o wejściu na rynek motocyklowy: przygotowania zajęły cztery lata.

[img] Pierwszy motocykl Triumph, zaprojektowany osobiście przez Schultza, trafił na rynek w 1902. Schultze użył ramy rowerowej i belgijskiego silnika Minerva. W 1903, po wyprodukowaniu ok. 500 sztuk motocykli, Triumph rozpoczął produkcję motocykli również w Norymberdze. Na początku motocykle Triumph były wzorowane na maszynach innych producentów. W 1904 Triumph zaczął pracować nad własnymi projektami. W 1905 powstał pierwszy motocykl ich własnej konstrukcji, który okazał się sukcesem. Do końca roku 1905 firma wyprodukowała ponad 250 sztuk tego modelu. W 1907 firma otworzyła większą wytwórnię, zdolną produkować do tysiąca motocykli rocznie. Starej wytwórni zlecono budowanie linii tanich motocykli, którym nadano nazwę Gloria. W 1913 niemiecka filia została sprzedana; odtąd działała niezależnie pod nazwą TWN (Triumph-Werke Nürnberg). W latach dwudziestych Triumph stał się jednym z najważniejszych brytyjskich producentów motocykli i samochodów; powierzchnia jego zabudowań fabrycznych wynosiła wtedy 46,000 m2, a moc produkcyjna sięgnęła 30 tysięcy pojazdów rocznie. Sytuacja pogorszyła się dopiero gdy w roku 1929 zaczął się Wielki Kryzys.

[thumb:img_4.jpg] Motocykle Triumph w latach 20-tych. Zdjęcie z autogallery.org.ru

W 1936 dwie główne części składowe firmy - dział motocyklowy i samochodowy - oddzieliły się od siebie. Na rynku samochodów Triumph zawsze radził sobie słabiej. Firma, która przejęła tę część jego działalności, zbankrutowała już po trzech latach i została wykupiona przez Standard Motor Company. Firma motocyklowa radziła sobie znacznie lepiej po tym, jak w 1936 kupił ją Jack Sangster, właściciel konkurencyjnej marki Ariel. Sangster natychmiast po przejęciu Triumpha rozpoczął eksport do Stanów Zjednoczonych: dla marki Triumph amerykański rynek szybko stał się najważniejszym. Sangster przemianował firmę na Triumph Engineering Co Ltd., a jej prowadzenie powierzył swym sprawdzonym współpracownikom z Ariela. W tym gronie znalazł się Edward Turner, konstruktor modelu 5T Triumph Speed Twin. Ta pięćsetka, która debiutowała na rynku we wrześniu 1937, stała się podstawą dla budowy wszystkich powojennych dwucylindrowych motocykli Triumph aż do lat 80-tych.

Motocykle Triumph były budowane w Coventry do drugiej wojny światowej. Po zniszczeniu miasta ocalałe maszyny przeniesiono do Meriden w West Midlands, gdzie powstała nowa wytwórnia. Produkcja zaczęła się na nowo w 1942. Po wojnie Triumph wprowadził kilka znanych, klasycznych modeli projektu Turnera, jak Triumph Tiger czy Triumph Thunderbird. W 1951 Sangster sprzedał firmę BSA, nie oznaczało to jednak końca marki: motocykle Triumph wciąż dobrze się sprzedawały, zwłaszcza w USA, produkcja była więc kontynuowana.

[thumb:img_3.jpg] Reklama prasowa modelu Triumph Bonneville

Napływ japońskich motocykli w latach 70-tych położył kres dobrej passie i w końcu zmusił BSA do zaprzestania produkcji. Marka Triumph została kupiona przez Nortona-Villiersa, a gdy spółka popadła w kłopoty, przez Meriden Motorcycle Co-operative. Po kilku latach i ta inicjatywa upadła. Prawa do marki Triumph nabyła w latach 80-tych nowa firma, Triumph Motorcycles Ltd, która działa do tej pory.