![[img]](/file/ultima/img_1.jpg)
Francuski motocykl Ultima z lat 20-tych.
Ultima, firma założona przez Eugene'a Billiona, działała w latach 1908-1958. Jej adres w tym czasie pozostał niezmieniony: 24-26 Rue du Commandant-Faurax w Lionie. Eugene Billion zajmował się produkcją części dla wielu innych francuskich wytwórni, jak Deronzière, Automoto lub Hirondelle. Od roku 1920 firma produkowała własne pojazdy sprzedawane pod nazwą "Ultima", wykonywane w całości w fabryce; nawet gaźniki mieli własne. Motocykle Ultima były dostępne w dwóch rodzajach: typ A z bezpośrednim napędem i sprzęgłem wielotarczowym oraz typ B z dwustopniową skrzynią biegów. Zgodnie z dokumentacją firmy, motocykl Ultima mógł osiągnąć 60-70 km/h przy zużyciu paliwa ok. 3 l na 100 km. Można było nawet zamówić egzemplarz z wózkiem bocznym, również wykonywanym przez Ultimę. Napęd pasowy tylnego koła był stosowany standardowo do 1927. Pod koniec lat 20-tych pojawiła się Ultima z silnikiem dwucylindroym typu v-twin. Motocykle Ultima zdobyły pewną popularność we Francji, zwłaszcza na terenach wiejskich. Po drugiej wojnie światowej firma zajmowała się głównie produkcją lekkich dwusuwów..." (z yesterdays.nl)


![[thumb:img_2.jpg]](/file/ultima/img_2_t.jpg)
![[thumb:img_3.jpg]](/file/ultima/img_3_t.jpg)
![[thumb:img_4.jpg]](/file/ultima/img_4_t.jpg)
![[thumb:img_5.jpg]](/file/ultima/img_5_t.jpg)
![[thumb:img_6.jpg]](/file/ultima/img_6_t.jpg)
![[thumb:img_7.jpg]](/file/ultima/img_7_t.jpg)
![[thumb:img_8.jpg]](/file/ultima/img_8_t.jpg)
![[thumb:img_9.jpg]](/file/ultima/img_9_t.jpg)
![[thumb:img_10.jpg]](/file/ultima/img_10_t.jpg)
![[thumb:img_11.jpg]](/file/ultima/img_11_t.jpg)
![[thumb:img_12.jpg]](/file/ultima/img_12_t.jpg)
![[thumb:img_13.jpg]](/file/ultima/img_13_t.jpg)
![[thumb:img_14.jpg]](/file/ultima/img_14_t.jpg)
![[thumb:img_15.jpg]](/file/ultima/img_15_t.jpg)
![[thumb:img_16.jpg]](/file/ultima/img_16_t.jpg)
![[thumb:img_17.jpg]](/file/ultima/img_17_t.jpg)