Silnik Vimer o pojemności 45 cm3 z roku 1949. To rzadki francuski silnik doczepny, „moteur auxiliaire”, zaprojektowany w 1941.
Obecnie silnik jest rzadko spotykany, a szczególnie trudno znaleźć egzemplarz kompletny, jak ten, z wszystkimi oryginalnymi częściami. To jeden z dwu identycznych silników kupionych w roku 1949 przez pewne małżeństwo, a wystawionych na sprzedaż w roku 2009 przez ich syna.
CYCLOS VIMER D.F CONSTRUCTEURS, 119 Ave Vaillant-Couturier, Gentilly, Seine.
Silnik Vimer ma ciekawą historię; najwyraźniej zaprojektowano go pod nosem okupanta, w roku 1941, w kącie francuskiej fabryki produkującej części do samolotów. Pierwsza siedziba DF Constructeurs znajdowała się w Paryżu, na rue d’Alesia 188. Przed i po wojnie firma ta zajmowała się wytwarzaniem kół, hamulców, amortyzatorów, śmigieł i innych części dla przemysłu lotniczego. Jej właścicielem był pan Villard. Zaprojektowany silnik nazwano na cześć jego oraz jego wspólnika, pana Mertiona (VI-llard oraz MER-tion). Produkcja silnika rozpoczęła się w roku 1949. Firma zakończyła działalność w roku 1969.
Vimer był sprzedawany oddzielnie, jako napęd przeznaczony do zamontowania na własnym rowerze, oraz w postaci kompletnego pojazdu. Imerix wytwarzał specjalną ramę rowerową do silników Vimer.
W roku 1952 paryska firma CyclesMya (mieszcząca się na ulicy rue Fontaine au Roi pod numerem 56) zdecydowała się zastosować silniki Vimer w swych rowerach. Pojazdy te pojawiły się na rynku pod nazwą Vimya. Używali też silników Poulain, i po roku 1952 nie wrócili już do Vimerów. W 1952 konkurencja była już bardzo duża – inaczej niż w 1949, gdy Vimer był jednym z niewielu dostępnych silników doczepnych.
Silnik Vimer pokazany po lewej (zdjęcie przykładowe, to nie jest część kolekcji) jest fabrycznie zamontowany na rowerze Vimya.
Vimer ewidentnie był inspiracją dla Cucciolo firmy Ducati. Został zaprojektowany w 1941, trzeba więc uznać go za prekursora powojennych lekkich silników montowanych przy pedałach. Nazwa „mo-ped” lub „moped” zaczęła być używana dopiero w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, jak jednak widać na poniższej reklamie, francuskie firmy zaczęły przekształcać swe pojazdy w „mopedy” już w roku 1950. Tu można zobaczyć motorowy rower Foucaux, zaopatrywany w silnik Vimer (u góry) lub VAP (u dołu).