pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Silnik Vimer o pojemności 45 cm3 z roku 1949. To rzadki francuski silnik doczepny, „moteur auxiliaire”, zaprojektowany w 1941.

[img]

[img] Obecnie silnik jest rzadko spotykany, a szczególnie trudno znaleźć egzemplarz kompletny, jak ten, z wszystkimi oryginalnymi częściami. To jeden z dwu identycznych silników kupionych w roku 1949 przez pewne małżeństwo, a wystawionych na sprzedaż w roku 2009 przez ich syna.

CYCLOS VIMER D.F CONSTRUCTEURS, 119 Ave Vaillant-Couturier, Gentilly, Seine.

Silnik Vimer ma ciekawą historię; najwyraźniej zaprojektowano go pod nosem okupanta, w roku 1941, w kącie francuskiej fabryki produkującej części do samolotów. Pierwsza siedziba DF Constructeurs znajdowała się w Paryżu, na rue d’Alesia 188. Przed i po wojnie firma ta zajmowała się wytwarzaniem kół, hamulców, amortyzatorów, śmigieł i innych części dla przemysłu lotniczego. Jej właścicielem był pan Villard. Zaprojektowany silnik nazwano na cześć jego oraz jego wspólnika, pana Mertiona (VI-llard oraz MER-tion). Produkcja silnika rozpoczęła się w roku 1949. Firma zakończyła działalność w roku 1969.

[img]

Vimer był sprzedawany oddzielnie, jako napęd przeznaczony do zamontowania na własnym rowerze, oraz w postaci kompletnego pojazdu. Imerix wytwarzał specjalną ramę rowerową do silników Vimer.

W roku 1952 paryska firma CyclesMya (mieszcząca się na ulicy rue Fontaine au Roi pod numerem 56) zdecydowała się zastosować silniki Vimer w swych rowerach. Pojazdy te pojawiły się na rynku pod nazwą Vimya. Używali też silników Poulain, i po roku 1952 nie wrócili już do Vimerów. W 1952 konkurencja była już bardzo duża – inaczej niż w 1949, gdy Vimer był jednym z niewielu dostępnych silników doczepnych.

[img] Silnik Vimer pokazany po lewej (zdjęcie przykładowe, to nie jest część kolekcji) jest fabrycznie zamontowany na rowerze Vimya.

Vimer ewidentnie był inspiracją dla Cucciolo firmy Ducati. Został zaprojektowany w 1941, trzeba więc uznać go za prekursora powojennych lekkich silników montowanych przy pedałach. Nazwa „mo-ped” lub „moped” zaczęła być używana dopiero w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, jak jednak widać na poniższej reklamie, francuskie firmy zaczęły przekształcać swe pojazdy w „mopedy” już w roku 1950. Tu można zobaczyć motorowy rower Foucaux, zaopatrywany w silnik Vimer (u góry) lub VAP (u dołu).

[img]