Lekki motocykl, motorower czy rower z silnikiem? Można znaleźć argumenty za każdą z kategorii.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_1.jpg)
Jest w miarę kompletny. Brakuje osłon łańcuchów i bagażnika. Silnik jest ale osobno. Wygląda na wyremontowany. Po dokładniejszych oględzinach okazuje się że koło zamachowe jest dokręcone palcami, wałek zębatki zdawczej ma podejrzanie duży luz, brakuje odprężnika... Do weryfikacji.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_2.jpg)
Tabliczka znamionowa oryginalna z datą produkcji 1939. Duża część lakieru zachowana w oryginale. Dokładniejsze badanie pokazuje że malowanie było nieco poprawiane. Motocykl podmalowano w niektórych miejscach zieloną farbą a szparunki poprawiono srebrzanką (schodzi po potarciu).
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_3.jpg)
Oczywiście jak na swoje lata pojazd zachowany jest znakomicie. Zasługuje też na nazwę "motocykl". Jest bardzo starannie wykonany. Jakości części mogłaby Wandererowi pozazdrościć niejedna maszyna mająca status "kultowej".
Motocykl zdemontowano i poszczególne części poddano ocenie.
Zbiornik wymyto od zewnątrz i od wewnątrz. W przedniej części był klejony. Wypolerowano elementy kulisy zmiany biegów. Na śrubach pod warstwą brudu zachował się oryginalny chrom. Ponieważ zdecydowano zachować w oryginalnym stanie jak największą liczbę elementów lakierowanych również należy pozostawić w spokoju śruby. Oczywiście trzeba je wyczyścić i zabezpieczyć. Odetkano łącznik pomiędzy komorami zbiornika. Rozebrano i wyczyszczono kranik. Po wymianie uszczelki będzie nadawał się do dalszego użytku. Zbiornik z podzespołami można pozostawić bez większej ingerencji.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_4.jpg)
Siodło kompletne ale czarny lakier wraz z upływem czasu uległ anihilacji. Można je bez żalu zdemontować i wszystkie części pomalować na czarno. Zdecydowano pozostawić w oryginalnym stanie sprężyny z resztkami chromu.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_5.jpg)
Tylny błotnik do naprawy blacharskiej. Jest spękany we wszystkich punktach mocowania, pordzewiały i pogięty. Wygląda tak jakby biednego Wanderera popędzano od tyłu - może był za wolny?
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_6.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_7.jpg)
Uszkodzone miejsca wypiaskowano. Całość wyprostowano. W popękanych miejscach wspawano łatki. Wymieniono nity.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_8.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_9.jpg)
Zabezpieczono obszary z zachowanym lakierem. Końce błotnika i środek z którego został urwany bagażnik przeznaczono do malowania.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_10.jpg)
Przedni błotnik jest w lepszym stanie niż tylny. Po usunięciu zabytkowego błota, delikatnym wyprostowaniu i wymianie urwanego nita można go zostawić w takim stanie jak jest. Zostanie pomalowany jedynie od spodu.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_11.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_12.jpg)
Boki trapezu zachowały się dobrze. Natomiast z wachaczyków i mocowań zupełnie "zszedł" lakier, przeznaczono je więc do czyszczenia i malowania.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_13.jpg)
Tylną tablicę rejestracyjną wraz z mocowaniem wyprostowano (oj, zebrała ona mnóstwo ciosów). Wypiaskowano tył a przednią część pozostawiono w oryginalnym stanie. Wszelkie "poprawianie" liter nie daje dobrego efektu, sprawia raczej wrażenie tandety. Lepiej podjąć decyzję od razu - albo pozostawiamy oryginał, albo malujemy od mowa odtwarzając pierwotny wygląd.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_14.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_15.jpg)
Do malowania przeznaczono także kierownicę i sprężyny zawieszenia. Chrom odpadł z nich zupełnie a lakier zabezpieczy elementy przed dalszym niszczeniem (a ręce przed odłamkami chromu).
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_16.jpg)
Elementy ramy wręcz prosiły się o malowanie. Na tylnych częściach praktycznie nie było już lakieru. Dół w okolicach podstawki i mocowań silnika przerdzewiał.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_17.jpg)
Dobrano lakier jako bazę przyjmując lakier na zbiorniku. Zabezpieczono znaczek i tabliczkę zostawiając fabryczne nity. Oczyszczono i pomalowano. Napis i znaczki na rurze ramy zostanie odtworzony po wyschnięciu.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_18.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_19.jpg)
Korby zdemontowano i wyczyszczono. Osadzone są w ramie w obrotowej tekstolitowej tulei umożliwiającej napięcie łańcucha. W środku żadnych łożysk. Producent raczej nie przewidział dłuższego pedałowania a jedynie rozruch.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_20.jpg)
Tylne koło w niezłym stanie. Po wyczyszczeniu, małych poprawkach lakierniczych na obwodzie obręczy można je pokryć lakierem bezbarwnym.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_21.jpg)
Elementy piasty w stanie dobrym.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_22.jpg)
Przednie koło w złym stanie - motocykl przednim kołem stał w jakiejś kałuży. Felga i część szprych uszkodzone. Fragment felgi trzeba pomalować a 6-8 szprych wymienić.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_23.jpg)
Tarcza kotwiczna, oś i szczęki hamulcowe z znakomitym stanie. Przedni hamulec pewnie w ogóle nie był używany.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_24.jpg)
Co do reszty elementów. Na pewno będą potrzebne nowe opony, dętki i opaski. Ramka lampy jest nie do uratowania, brakuje szkła, przydałby się nowy odbłyśnik.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_25.jpg)
Przełącznik świateł jest potrzaskany. Tylna lampka pogięta i bez szkiełka. Pedały mocno skorodowane ale się kręcą. Jedna z klamek uszkodzona. Można naprawić ale jeśli znalazłaby się dobra... Tylne światełko odblaskowe także można wymienić na lepsze. Brakuje suwaka rozgazu.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_26.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_27.jpg)
Wykonano szablony napisu i logo.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_28.jpg)
Odtworzono napis i znaczki na ramie.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_29.jpg)
Zmontowano elementy ramy i przednie zawieszenie.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_30.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_31.jpg)
Zmontowano tylny błotnik. Zregenerowano oryginalny znaczek. Zmontowano siodełko.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_32.jpg)
Dopasowano osłonę łańcucha. Wykonano naprawy blacharskie (kilka łatek).
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_33.jpg)
Dopasowano tylni bagażnik, wspawano nowe mocowania do błotnika. Dopasowano siodełko pasażera i wykonano mocowania do bagażnika.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_34.jpg)
Podmalowano obręcze kół i zabezpieczono lakierem bezbarwnym. Zmontowano piasty. Założono nowe dętki i opony z epoki. Zamontowano napęd prędkościomierza.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_35.jpg)
Zreperowano oryginalny rolgaz i dokupiono brakujący suwak rolgazu. Zmontowano kierownicę. Dopasowano ramkę i zmontowano przednią lampę. Zmontowano korby i założono nowy łańcuch. Przykręcono zbiornik paliwa.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_36.jpg)
Z trzech zepsutych pedałów złożono dwa dobre.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_37.jpg)
Zamontowano przełącznik świateł. Zreperowano klamkę.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_38.jpg)
Rozebrano pogiętą tylną lampkę. Wyczyszczono korpus i dorobiono nową ramkę.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_39.jpg)
Rozebrano prędkościomierz. Usunięto uszkodzone elementy obudowy. Wytoczono nowe części i dorobiono nową obudowę.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_40.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_41.jpg)
Niestety silniki są w stanie katastofalnym. Uszkodzone gwinty, luzy naprawione blaszkami...
Wybrano najlepsze części. Wytoczono nowe tulejki, naprawiono gwinty. Brakuje już tylko wału.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_42.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_43.jpg)
Ze stosu cewek i przerywaczy z trudem wybrano komplet który (teoretycznie) powinien zadziałać.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_44.jpg)
Wspawano nową zębatkę zdawczą.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_45.jpg)
Założono łańcuch napędowy i pomalowano osłonę zgodnie z oryginalnym malowaniem.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_46.jpg)
Pomalowano i zamontowano tylny bagażnik z siodłem pasażera, podnóżki pasażera, mocowanie licznika, tylną lampkę. Dorobiono przednie mocowanie silnika i cięgno dźwigni zmiany biegów.
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_47.jpg)
![[img]](/file/wanderer_with_sachs_engine/img_48.jpg)

