Albert Augustus Pope urodził się 20 maja 1843 w Bostonie. Weteran amerykańskiej wojny domowej, przedsiębiorca, wielki entuzjasta rowerów. W 1871 poślubił Abbie Linder; doczekali się czterech synów i córki. Pope zaraził się rowerowym szaleństwem w 1876, po wizycie na filadelfijskiej wystawie. Zaczął od importowania z Europy welocypedów typu penny farthing i zadbał o wyrobienie amerykańskich patentów na te modele. We wczesnych latach 90-tych XIX wieku założył firmę, która ściągała opłaty za patenty dotyczące większości rowerowej produkcji w USA. Niemal każdy wytwórca rowerów musiał mu płacić ok. 10 dolarów od sztuki. Własna marka rowerowa Pope'a to Columbia. W połowie lat 90-tych, gdy rowerowe szaleństwo było najintensywniejsze, Pope produkował rocznie blisko ćwierć miliona rowerów.
Głównym problemem cyklistów w tym czasie były nierówne, nieutwardzone drogi. Pope, który nie tylko produkował rowery lecz również nimi jeździł, w pełni rozumiał wagę problemu. Założył stowarzyszenie o nazwie League of American Wheelmen, którego głównym celem było propagowanie idei budowy nowych dróg i składanie petycji w tej sprawie do władz.
Od roku 1896 Pope zaczął interesować się produkcją automobili. W 1897 zaczął produkcję elektrycznego automobilu Columbia w swej fabryce w Hartford, w Connecticut. Do 1899 zbudował ich ponad 500. Na przełomie wieków Pope był największym producentem samochodów na świecie, choć nie utrzymał długo tej pozycji; konkurencja była ogromna. A w branży rowerowej jego pozycja była tak silna, że jako jeden z niewielu przemysłowców mógł stawić czoła potężnemu kryzysowi, jaki nadszedł po początkowym boomie. W 1899 założył American Bicycle Company, wykupując czterdziestu innych wytwórców rowerów wraz z ich markami. Później liczba wykupionych przez niego marek sięgnęła 75.
Jedną z firm rowerowych, które kupił Pope, była spółka Lozier & Co. z Westfield Mass. American Bicycle Company przetrwała tylko parę lat, lecz Pope zreorganizował swą firmę, zmienił nazwę i przeniósł stopniowo całą produkcję do Westfield Mass. Z czasem zostały tam również przeniesione biura. Tak powstała Westfield Mfg. Co. Albert Pope zmarł w 1909, lecz produkcja rowerów w Westfield była kontynuowana przez wiele dziesięcioleci.
Najważniejsze daty z historii firmy wg. www.vintagecolumbiabikes.com:
1877. Powstaje firma Pope Manufacturing Co. z siedzibą w Boston Mass.
1878. Styczeń. Pope rozpoczyna import welocypedów z Anglii. Pierwsze reklamy pojawiają się w marcu.
1878. Wrzesień. Pope nawiązuje współpracę z Weed Sewing Machine Co. w Hartford.
1878. Październik. W fabryce maszyn do szycia w Hartford powstają pierwsze rowery Pope'a. To kopie brytyjskiego modelu Bayliss Thomas Duplex Excelsior.
1894. Pope przenosi swe biura do Hartford Ct.
1896. 12 marca. Potężny pożar pochłania biura, sklepy i szkółkę rowerową należące do Pope Mfg. Co., mieszczące się w Boston Mass. Utracona zostaje niemal cała dokumentacja i wiele rowerów. W kolejnym roku Pope dokonuje odbudowy.
1897. H.A. Lozier & Co. z Cleveland, Ohio zakłada fabrykę rowerów w Westfield Mass.
1900. Pope Manufacturing, Lozier i wiele innych firm rowerowych łączą się, tworząc American Bicycle Company.
1901. American Bicycle Company upada.
1902. American Bicycle Company zostaje przekształcona w American Cycle Company.
1903. American Cycle Company upada.
1904. Pope Manufacturing Co. zostaje zreorganizowana i przejmuje wiele marek będących własnością poprzedniego konsorcjum.
1905-1913. Pope stopniowo przenosi całą produkcję do fabryki w Westfield Mass. Główne biura pozostają w Hartford Ct.
1909. Albert Augustus Pope, założyciel Pope Mfg umiera w wieku 66 lat.
1914. Główne biura zostają przeniesione do Westfield Mass.
1915. Pope Manufacturing Company zaczyna procedurę upadłościową.
1916. Firma zostaje przekształcona w Westfield Manufacturing Company. W katalogach nazywają siebie “spadkobiercami Pope Manufacturing Company”.
1933. Westfield Manufacturing staje się częścią Torrington Company z Torrington Ct.
1952. Westfield Mfg. Co. zaczyna robić szkolne ławki ze stalowych rur, gdyż produkcja rowerów nie pochłania wszystkich mocy produkcyjnych zakładu.
1960. W grudniu następuje kolejne przekształcenie.
1961. Nowa firma otrzymuje nazwę Columbia Manufacturing Company.
1967. Columbia Mfg. Co. łączy się z MTD.
1988. Columbia zostaje odkupiona od MTD pod nadzorem lokalnych władz i znów działa jako Columbia Manufacturing Company.
1991. Columbia Mfg. Co. ogłasza upadłość.
1993. Columbia Mfg. Co. reaktywuje się. Produkcja rowerów jest teraz bardzo ograniczona. W fabryce w Westfield wytwarza się kopie modelu Columbia Superb z 1941. Pod marką Columbia sprzedaje się też importowane rowery. Głównym zajęciem Columbia Mfg. jest jednak produkcja mebli biurowych i szkolnych.