pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Zündapp to firma założona w 1917 w Norymberdze przez Fritza Neumeyera, Friedricha Kruppa oraz Thiela, producenta obrabiarek. Początkowo firma zajmowała się produkcją układów zapłonowych oraz detonatorów, stąd nazwa (Zündapp to skrót od Zündungsapparat, co oznacza układ zapłonowy). Gdy zakończyła się pierwsza wojna światowa, firma Zunder-und Apparatebau G.m.b.H. zaczęła szukać nowych rynków. W 1919 Neumeyer wykupił udziały wspólników i jako jedyny właściciel podjął decyzję o zaangażowaniu się w produkcję motocykli. Ich pierwszy model, Z22, oficjalnie zadebiutował w 1921. Zündapp w tym wczesnym okresie reklamował swoje maszyny jako "motocykle dla każdego", Motorrades für Jedermann.

[img]

Do połowy lat 20-tych, mimo potężnego kryzysu jaki ogarnął Republikę Wajmarską, Zündapp zdołał wyprodukować i sprzedać 25 tysięcy pojazdów i tym samym stać się jednym z ważniejszych niemieckich producentów w branży motocyklowej. W 1933 zapoczątkował serię z wałem Kardana, produkując motocykle o pojemnościach od 300 do 800 cm3. W 1931 Neumeyer we współpracy z Ferdynardem Porsche zaczął prace nad prototypem "auta dla każdego". W 1932 były trzy jeżdżące prototypowe maszyny, lecz żadna z nich nie przetrwała wojny. Z chwilą rozpoczęcia drugiej wojny światowej Zündapp stał się jednym z ważniejszych dostawców motocykli dla armii niemieckiej. Od roku 1940 zbudował dla Wehrmachtu nie mniej niż 18 tysiecy sztuk motocykla KS750 z napędzanym wózkiem bocznym.

[img]

Po wojnie, gdy Zündapp wznowił produkcję, zajął się głównie lekkimi motocyklami i skuterami. Wprowadził na rynek skuter Bella, który stał się główną atrakcją targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1953. Skuter Bella pozostał w produkcji do 1958, gdy zastąpiły go nowsze konstrukcje takie jak R175S, motorower o pojemności 175 cm3. W 1951 na rynku pojawił się ostatni ciężki motocykl Zündappa, KS601 zwany "zielonym słoniem". W latach 1957-1958 firma produkowała też mikrosamochód o nazwie Janus.

[img]

W 1958 Zündapp przeniósł się z Norymbergi do Monachium i podjął próbę unowocześnienia swych konstrukcji. Jednak po zakończeniu produkcji skutera Bella wpływy ze sprzedaży spadły i firma zaczęła doświadczać problemów finansowych. W 1984 została ostatecznie zamknięta.